Alla inlägg den 27 oktober 2009

Av johanna - 27 oktober 2009 08:17

... för jisses vad bra Rufus gick i går när jag red honom! Han är ju som bekant en ganska knepig herre att rida som har en hel del tix och stress för sig som yttrar sig i allt från att skaka upp och ner med huvudet... bita sig i bogen... inte gå att tränsa "normalt"... bara dundrar fram i stress när han inte vill vara med längre.... osv.


I går var han i alla fall INTE så! :-)  Hade med mig Evelina till stallet och planen var först att Jennie och Viggo skulle komma och vara med i stallet så Evelina kunde passa Viggo och Jennie filma mig när jag red. Nu blev det inte så av olika anledningar utan jag och Evelina (och Johanna som gick lite långa tyglar med Tilda) gick till ridhuset själva. Jag hade varit där innan och lagt ut några cavallettibommar "sick-sack" med sockerbitar som stöd så dom om upp en bit från marken.


Då hoppsadeln är den sadel som ligger bäst på honom sadlade jag honom med den. Sadelgjorden är bara så himla låååång och sista hålen måste man dra uppifrån för att det ska funka. Hoppade upp och samtidigt gick han ett steg vilket gjorde att sadeln åkte runt... TUR att han är så jäkla snäll ibland den hästen! Fick sadla om och spände till ordentligt innan jag hoppade upp. Skrittade runt i ridhuset och han kändes väldigt pigg och glad direkt från början. Efter "fri skritt" jobbade jag honom lite på små volter, flytta för skänkeln etc. för att mjuka upp honom ordentligt. Började sedan trava och WOW!!!! Vet inte vad som hände men det var en heeeeeelt annan häst jag satt på! Han jobbade verkligen med ryggen och jag hade nästan svårt att följa steget på honom. Tuggade på bettet, bra stöd på båda tyglarna och var så jäkla laddad och fin att jag bara satt och skrattade!  Han var så lyhörd för hjälperna att jag nästan bara behövde tänka vad jag skulle göra så utförde han det.  Jisses vad rolig han var att rida!!!


Vi travade lite över bommarna och han lyfte jättebra på benen och kämpade på. Nyttigt för hans oengagerade bakkärra..... :-)  Galoppen var rund och fin och jag varvade med att stå i lätt sits och lät honom sträcka ut ordentligt till att samla honom på små volter där han fick jobba lite extra.  Jag älskar dom här passen när man bara sitter och ler och man inser varför man håller på med hästar egentligen!


Rufus var svettig, men inte jag = ridning som det ska vara! :-)  Tillbaka till stallet för pyssel och fix och en stor kram till duktiga Evelina som har tålamod att sitta i ridhuset och titta på ett helt pass när jag rider!


Nästa gång jag har Rufus blir det Moa-träning med långa tyglar och på söndag rider jag lektion för Marianne. Det kommer bli hoppsadeln då med....


Ha en bra dag!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards