Alla inlägg under februari 2010

Av johanna - 28 februari 2010 13:11


På söndagen ska man vila... och förhoppningsvis ligger Dosan så där och samlar kraft och energi för ett toppenpass hos Cissi i morgon! ;-)


Eftersom jag kom i säng kl. 4 i morse och sedan skulle upp i gen för att ha utsläppet av hästarna så känner jag mig liiiite mör idag! Jag gjorde stallet snabbt när jag var där och susade sedan hem för att se dressyren från Scandinavium. Blev riktigt imponerad av Patrik Kittels ridning!! Så mjukt och snyggt och Scandic verkligen dansade fram!! Däremot är jag oerhört förvånad över hur vissa stjärnryttare har kommit så långt när man verkligen SER hur hårda händer och hårda tygeltag dom tar. Då har man väl missat något med själva grundtanken i dressyr, eller??? Vad har ni bloggläsare för teorier om hur dom kan få höga poäng ändå. Visst, hästarna går ju bra, men det är väl mer i bedömningen än att hästen går bra? Får väl ta upp denna fråga med min tränare och tillika dressyrdommare i morgon...


Nu sitter jag mest och samlar kraft för att ge mig på att börja städa. Blä!!! Men snart måste jag susa vidare till körövningen så det är väl bara att sätta igång! Här är en länk till en av dom låtar vi kommer att ha med på turnén: http://www.youtube.com/watch?v=cMryIz0fg9s

Härligt gung va?! :-))


Tjing!



Av johanna - 27 februari 2010 19:17

Jag är så nöjd med min lilla Dosan!!! Hon är verkligen en liten pärla. Har haft många trevliga upplevelser med henne senaste dagarna, som kanske inte är direkt relaterat till hur hon har gått i själva ridningen. Det är då man verkligen inser att det här med hästar är så mycket mer än att bara träna...


Kommer inte riktigt ihåg vad jag bloggade om sist... men torsdagen blev i alla fall en ridtur efter jobbet ut i skogen med Jennie och Rani. Och det var LJUST fast klockan t.o.m blev över 18 innan vi var hemma igen. Det var gräsligt väder... (snöstorm) men ett glatt gäng som gick iväg. Dosan blev helt vit av alla snö, vilket jag försöker ta kort på här..


  


Det kan ju tyckas att jag inte är någon vidare fotograf, men då är det ändå inget mot när jag sedan skulle ta kort på mina medryttare i snöstormen. Först ut har vi Rani och Rufus:

  



Och sen var även Jennie och Marije med på turen. Blev riktigt konstnärlig bild tycker jag! :-)

  

Vi hade en trevlig skritt-tur trots att vi blev jagade av älgar, skogsmonster eller tidsätare på slutet...

Fredag var jag i stallet tillsammans med Ranis nya medryttare Alexandra. En trevlig bekantskap som det visade sig att jag hade mycket gemensamt med. :-)  Vi tog våra hästar till ridhuset för en tur och jag var som vanligt beredd på en spänd Dosan (hon tycker verkligen inte om vårt ridhus) Men TJI vad jag bedrog mig!!! Hon var väldigt avslappnad och fin och var nog extra nöjd med att slippa allt skrot i munen som hon haft när hon gått med kandaret på senare tid. Hade vanliga tränsbettet och hon var så mjuk och fin. Avspänd i traven men lite "slingrigare" i galoppen där jag har svårt att få henne att gå rakt under mig. Alltid någon liten bog som spretar ut eller ett bakben som inte trampar där jag vill att det ska... Men vi jobbar på saken! ;-)

Långmys i stallet med ordentlig ryktning och gos och mys innan pymasen kom på och hon släptes in i sin nyspånade box. Man riktigt såg hur nöjd hon var med att få träna lite. Det är så härligt att se!

I dag, lördag, började jag med att sova lite längre.... sitta lite vid datorn och sedan frukost med Ridsport och Equipage som kommit i veckan. Så sköööööönt!!! Tog mig sedan i kragen och gick ut för att skotta av taket till garaget. SHIT vad jobbigt det var!!! Blöt, tung snö... Och jag är så himla höjdrädd att jag inte vågar gå upp på taket utan stod och sträckte mig på en stege istället. Det gjorde inte att det blev direkt lättare men vad skulle jag göra???

Det var lättast att skotta med den här:

  

Eller kanske det var lättast för att det är en sådan jag är mest van att hantera... :-)

Så här fint blev det i alla fall efteråt:

  

Nu är det bara andra sidan av garaget kvar....

Lite utsikt ifrån stegen. Vi har sjukt mycket snö på hustaket men där VÄGRAR jag att gå upp!!!

  


Efter all snöskottning var det bara att dra vidare till stallet och ge sig på mockning av boxen. Jag var liiiite mör i armarna.... :-s  Jennie, Rani och Anna var i stallet och vi traskade iväg till ridhuset för lite träning. Ja, vi och massa andra... Det var så himla mycket folk! Jag väntade mig åter igen en stressig Dosan men tji fick jag. Hon var så lugn, koncentrad och fin. Gick i bra takt i traven och även i galoppen. Jag var så nöjd med hur hon skötte sig!!! Nyttigt med mycket folk i ridhuset för man måste titta upp när man rider och det är träning för kommande framridningar innan tävling...  Red inte så hårt då jag ville att hon skulle ha en positiv bild av träningen idag när hon skötte sig så bra! Även när jag ledde henne som avslutning var hon lugn och fin och avslappnad. Även om jag fick påminna henne lite om att hon ska hålla avståndet till mig och inte vara den som ska ha kontrollen.

Håll en tumme att det har släppt med hennes ridhusstress!!

SHIT nu måste jag verkligen skynda mig. Ska på tjejfest med hästtjejerna hemma hos Jennie. Kul!!

Go' kväll! 

Av johanna - 23 februari 2010 13:50

Nu blir det månadagsrapport - en tisdag! :-)


I går var det Cissi-träning som vanligt. Lite halkigt på vägarna men vi kom iväg, lite senare än vanligt... Hon var lite sen med hästen före ändå så det blev bara bra! :-) I dag hade vi röda, fina schabraket och dom snygga "linfärgade" lindorna som matchar så bra. Jag hade röd väst till mina svarta ridbyxor och svarta tröja. Matchigt värre! :-)


Dagens ABSOLUTA 10-poängare var att hon gick in helt själv i transporten när vi skulle åka iväg. Jag bara släppte henne när hon nästan var inne och smackade på henne lite. Tjoff! Så stod hon där inne. Duktiga Dosan!!! Och en matte som var strålande glad. NU är målet snart nära att kunna köra henne själv till/från tävlingar och träningar. Jag ÄLSKAR verkligen att ha Jennie med mig (eller någon annan för den delen) men det är ändå skönt att kunna känna att man inte är helt beroende av att ha lasthjälp hela tiden. Hon är inte riktigt där ännu... men om någon månad eller två så...


På plats i ridhuset tränasade jag på henne kandaret. Lite meckligt med alla bett och tyglar men jag vänjer väl mig! ;.)  Cissi gjorde en inspektion av det och vi konstaterade att hon måste ha ett riktigt bridongbett (med mindre ringar) som är aningen längre, och en något kortare stång. Detta för att det ska sitta riktigt bra på henne. Det kändes lite ovant i början med kandaret och alla tyglar man ska hålla rätt på men hon var riktigt trevlig att rida. Får tag i henne på helt annat sätt. Dock tror hon att bara för att man har kandaret på så är det bara öppna/sluta och andra krumelurer som ska göras. Höll på skratta ihjäl mig när jag red upp på medellinjen och hon började gå i en snygg liten vänstersluta istället....


Vi jobbade mycket på takt och tempo och framför allt att hon ska arbeta med sitt vänster bakben som hon gärna vill smita undan lite med. Då skjuter hon över mig på högersidan istället. Fick på slutet gå på en liten vänstervolt med henne helt rakställd i halsen men ändå att hon skulle spåra ordentligt. Oj vad jobbigt hon tyckte det var. Hon vill ju gärna förböja sig och skjuta ut rumpan istället men se det fick hon icke. Och när det blev FÖR jobbigt så hittade hon på 100 andra saker att göra. Hon ålade sig, frustade, gnäggade, tittade sig i spegeln... *haha* Hon är verkligen rolig den lilla hästen! När hon sedan accepterade det arbetet så "vips" blev hon rak under mig och jag fick henne liksidig. Härlig känsla! Nu vet jag vad jag ska sträva efter för känsla i henne!


Jennie sa på hemvägen att hon hade haft riktigt fin trav där hon arbetade på ordentligt med bakbenen och genom hela ryggen. Kul att höra! Jag kan tänka mig att hon kommer ha lite träningsvärk i bakbenen i morgon. Lisa kommer och rider henne på onsdag och jag har en känsla av att hon kommer vara lite stel då...


Hon behövde lite hjälp att gå på hos Cissi men det gick snabbt när vi bara visade linan... När man kommer hem med henne är hon så duktig och står lös medans jag klär av henne alla skydd, täcken etc. Sen gick hon in och åt lite hö och somnade sedan i ett boxhörn... :-) Jennie sa att hon låg ner i morse och inte vill gå upp när det var dags för utsläpp. Tror hon blev ganska trött av träningen i går! Det behöver verkligen inte gå i full galopp för att dom ska bli trötta. Det gäller att dom arbetar med rätt muskler bara!


Kvällen avslutades med att jag tittade på Jennie när hon red Marije. Sååå bra hon gick!! Framåt, alert, energi. En helt annan häst än vad jag är van att se! När hon fick henne i balans såg man verkligen vilken potential det ekipaget har. Hejja Jennie!! Det där kommer bli superbra!!!


Väl hemma blev det te och smörgås och lite OS-tittande. Sen somnade jag som en stock...


  


Avslutar med en bild på Dimma i snön. Vi har sjuuuuukt mycket snö och på vissa ställen sjunker man verkligen ner till magen! Men Dimma och jag tycker det är härligt! Mycket bättre än tråkiga, blaskiga, slaskiga vintern som brukar vara!


Adios Amigos! 

Av johanna - 21 februari 2010 15:14

Till sist lite blandat smått och gott...


  

Mitt snygga schabrak från Hööks. Visst är hon fin i det?! Har superbra prassform och går upp lite i manken vilket jag tycker om. Me like!!


  

Rufus, min gamle medryttarhäst, som fortfarande äger en del av mitt hjärta... Visst är han fin?! :-)


  

Evenlina älskar när Jennies son Viggo är med i stallet! Hon är världens bästa barnpassare!!


  

Avslutar med en bild på bloggaren själv och bloggens huvudperson, eller huvudhäst kanske man ska säga...


Ha en mysig söndagkväll! Jag ska dra till stallet igen och hjälpa Rani med Rufus och insläpp. Hon ligger i magsjuka...


Kramelikrami

Av johanna - 21 februari 2010 15:07

Nu blir temat "stallet" och jag har roterat bilderna... :-))


  

Här bor hästarna! Rufus sticker ut huvudet... Dosans box är längst ner till höger. Närmast maten vilket hon är väldigt nöjd med! :-)



  

Här pågår ryktning av häst med hjälp av mina två hästskötare Evelina (vänster) och Emelie (höger) Dosan är måttligt förtjust i att bli ryktad men är snäll att ha att göra med även när tjejerna är med!


  

Även Stella brukar vara med i stallet och hon är kompis med Dosan! Totalt orädd den hunden vilket kan bli lite farligt ibland... Dosan är kompis med alla och tycker om att ha Stella eller stallkatten Mozart att nosa på. :-)


  

Glada, och en aningens vinterklädda stallkamrater med ute på uteritt. Från vänster: Jennie och Marije (eller är det Victoria?), Rani och Rufus och Johanna och Assar. Tror det var en sån där dag då det var typ minus 25 ute...därav alla mössor och tjocka halsdukar... Men kul har vi tillsammans! :-))


   

Så här ser det för det mesta ut när vi är ute och rider! Snö... snö... snö... och ett par spetsade öron på Dosan som gärna vill ta täten! :-) 

Av johanna - 21 februari 2010 14:51

 Jag är extremt dålig på att lägga in bilder i min blogg... men här kommer ett gäng! :-) Börjar med bilder av familjen!


  

Husse sitter och gosar med våra galna hundar. Schäfern Dimman (egen uppfödning) som är Peters tjänstehund och grisen (?) Stella som är världens charmigaste och tokigaste hund. I Love Fransk Bulldog!!


   

Det här är en annan som "I Love". ! Vår dotter Evelina, 6 år, här sminkad till Nova i julkalendern "Superhjältejul". Hon var heeeelt galen i den och var Nova hela dagarna. Nu har det börja lugna ner sig lite och hon har gått över till att  vara skridskoprinsessa istället...


  

Jag VET att jag skulle ha roterat bilderna först!!!! Ni får väl rotera era skallar istället... Det är här Evelina är varje tisdag, ni som undrar när jag skriver att det är "boll-lek" och Dosan får vila.. Har i alla fall lyckats få grannen att ta med henne till starten så kommer jag och hämtar dom efteråt. Perfekt! Då hinner jag med stallet efter jobbet! :-)


  

Avslutar med en bild på mina älsklingar igen. Blir alldeles varm i hjärtat när jag tänker på dom!! LOVE YOU!!!  

Av johanna - 21 februari 2010 12:52

Sådär gott folk! Då var jag tillbaka bland tangenterna igen! :-) Borde egentligen vara ute i solen, men efter den här morgonen måste jag vila upp mig lite innan jag ger mig ut igen....


Vi tar väl veckan som den har varit ( i förkortad version...)


Måndag - träning för Cissi. Dosan hade inte gått så mycket veckan innan då jag var magsjuk.. och det märktes för hon var väldigt framåt!! Men hon lyckades hålla sig i skinnet och gick ganska bra ändå. Dock lite stark och okoncentrerad. Nöjd med passet och taggad för träning!


Tisdag - vilodag för Dosan och umgås med Evelina-dag...


Onsdag - Hemma från jobbet IGEN!! Den här gången var det totalt magras (redan på tisdagen började det) och en ny släng av magsjuka? Vårt stall är rena dagiset. Tror snart alla har haft magsjuka där... :-( Ja utom Anna så som varit på Hawaii. Lyckis!!! Jag var i alla fall i stallet på e.m och tog på Dosan kandaret för jag var så nyfken på hur hon skulle kännas med det på. Vill egentligen inte rida på det förrän jag har 100% bra arbete på vanliga tränset, men nu kunde jag inte låta bli längre... Tog en liten tur på stallplanen som var uppskottad och hon kändes såååå himla fin!! Koncentrerad, lyhörd, flöt fram i öppnor och slutor. Härligt!!! Det är verkligen signalen för "arbete" på henne! :-.)  På kvällen åkte jag med Jennie till Cissi för träning av Marije. Hon gick riktigt bra! Pratade med Cissi som tyckte jag skulle ha kandaret på Dosan på nästa träning. Ska bli jättespännande att se hur det går! Marije avslutade dagen med att STENvägra att gå på transporten när vi skulle hem. T.o.m slet sig och galopperade i 200 knyck tillbaka till ridhuset. Men skam den som ger sig! Till slut fick vi in henne och tog oss hem utan bensin (!) till stallet.


Torsdag - Uppstigning i ottan för att åka på kurs i Stockholm tillsammans med arbetskompis. Kul med lite omväxling i vardagen! Hemma igen halv sju på kvällen och for direkt till stallet där jag hade både Rufus och Dosan. Började med att göra i ordning till båda hästarna och tog sedan ut Rufus för en ritt i ridhuset. Har JAG ridit den hästen förrut??????????? Känns helt overkligt. Han är ju såååå stooooor och har så stoooort steeeeg!!! Satt bara och skrattade och kom inte in i ridningen på honom förrän efter 20 minuter. Märker att min tid med Dosan har gjort att jag är mycket mer lyhörd för takt och tempo och kunde stoppa Rufus innan han hann med att "rinna iväg". Han har blivit mycket mer lyhörd och samarbetsvillig tycker jag. Kul! Rani har ny medryttare på gång. Jag håller tummarna för hon verkar jättebra!


Tillbaka i stallet var klockan nio och det var snöstorm ute. Var inte sååå sugen på att ge mig iväg till ridhuset igen, så det blev lite miljöträning med Dosan och en ordentlig rykt av henne istället. Jag är en usel hästägare... :-(


Fredag - Min plan var att sluta i god tid på jobbet och sedan rida ett pass på Dosan. Jo tjena... 5 minuter innan jag skulle gå hem brakade helvetet lös och jag fick jobba 2 timmar övertid. Det innebar att jag blev sen till stallet och därmed var tvungen att låta henne vila idag också då jag hade en tid att passa där hemma. GRYMT besviken!!


Lördag - Satt i godan ro hos kompis och fikade då jag fick ett SMS om att att jag hade insläppet. (Tack Rani!) Det hade jag helt glömt... Ute var det full snöstorm men vi halkade oss hemåt, lämnade av Evelina och ilade tillbaka till stallet på vägar som inte var mycket till vägar. *gulp* Det var verkligen med hjärtat i halsgropen jag körde... Vågade inte stanna kvar i stallet för att rida utan skyndade mig att göra i ordning och körde hemåt igen. Jäklars vad det snöade!!!! (och stormade) Blir dock förundrad över hästarna och deras täcken som verkar klara det mesta. Dom hade varit ute i snöstormen sen kl. tio i morse och täckena var inte ens blöta! Fantastiskt!!

Melodifestival och OS-rysare på TV avslutade kvällen. Sen var jag så pigg att jag låg och läste bok till kl. halv tre på natten.


Söndag - Insåg när jag vaknade av väckarklockan kl. halv åtta på morgonen att det kanske inte var det smartaste att ligga och läsa halva natten... :-)  Strålande sol gjorde mig dock på bättre humör igen! Vägarna var plogade och fina hela vägen till stallet MEN inte vid stallet!!! Fastnade på stallplanen som hade drivor med snö! Som tur var kom Björn med sin traktor och hjälpte mig loss. Skottade mig in til stallet och fodrade hästarna, gjorde i ordning till Dosan och väntade på Jennie som skulle med mig ut på uteritt. Hon satt dock fast vid sitt eget hus....  Det blev utsläpp av hästarna och en hysterisk Dosan kvar inne i stallet. Att jag aldrig lär mig att det är bättre att hon får gå ut en stund innan istället för att rida henne direkt från boxen???!!  Tog kandaret igen för jag ville få in lite "känsla" på det innan träningen i morgon. Skrittade lite på vägen men hon var så väldigt på tårna och jag var ju ensam ute, så jag vågade inte ge mig iväg ut i skogen. Var även lite i tidsnöd då Peter skulle iväg och jobba. Det blev ett nytt dressyrpass på stallplanen i drivor av lössnö (!!). Hon gick bra men var lite spänd. Gjorde jättefina galoppfattningar i båda varven. Är jättetaggad för träningen i morgon!


Sen fick hon goa täcket på sig, lunch-hö och när jag lämnade henne stod hon och Donna och mumsade i solskenet i hagen. Härligt!!


Det var en snabb resumé av veckan!  Veckan som kommer blir nog:


Måndag - Cissiträning

Tisdag - vila

Onsdag - Lisa och hennes mamma kommer!!! Lisa vill nog rida lite dressyr...

Torsdag - Miljöträning

Fredag - Gräsänka! Kan vara hur länge som helst i stallet!! Kompledigt och uteritt???

Lördag - Uteritt alt. dressyr på någon skogsväg

Söndag - Uteritt


Ha det bra gott folk!!

Av johanna - 17 februari 2010 12:31

Här kommer några idolfoton på Dosan som hade lite vinterbus i hagen en solig söndag. Peter är fotografen till dom alla. Jag återkommer med text när inspirationen faller på... :-)


                                        



Ovido - Quiz & Flashcards