Alla inlägg den 8 februari 2010

Av johanna - 8 februari 2010 08:46

Nej, det är inte mig själv eller Evelina vi pratar om utan en smått hysterisk Dosan som jag hade med att göra i går! Herrejisses....


Det var en helt ljuuuvlig dag med klarblå himmel och sol, ni vet en sådan där dag då hästarna alltid är lite extra på tårna... Hade utsläpp så jag tog ut alla utom Dosan (och Assar som också skulle ridas på morgonen) BIG MISSTAKE!!! Lilla fröken blev myyyycket upprörd över detta och gnäggade hysteriskt efter sina vänner som fick gå ut i solskenet. Ställde upp henne i stallgången, men denna gång fick hon stå fastbunden, för att göra henne i ordning. Hon gick fram och tillbaka, höger, vänster, framåt, bakåt, skrapade med hoven, frustade, kastade med huvudet....Ja ni förstår säkert själva. Det var bara till att andas och låtsas som ingenting... Fick på henne sadel och träns och på vägen när vi dansade till ridhuset, bestämde jag mig för att nästa gång hon kommer att stå lite mera så ska hon få hälften av sin havreranson istället.... :-s


I ridhuset, som jag trodde skulle vara tomt..., var den en tjej som jobbade med bommar och en tjej med en lite stirrigare unghäst. Promenerade Dosan och tänkte hon kunde gå lite över bommarna som låg ute. Dosan tyckte det var roligare att hoppa över dom.... Satte mig upp och började jobba henne enligt nya "avslappnings-ridningen" vilket var omöjligt! Hon med unghästen galopperade runt ideligen smackande på sin häst för att den var så spänd så den inte ville gå framåt... Dosan gick spänd som en fiolsträng och lyckades göra både piaff och passage och lite hopp och studs som jag inte ens tror har något namn... Då jag vill att träning ska vara verkligen "lugn och ro" i det stadiet vi är nu, så tyckte jag det var dumt att fortsätta.


Gick istället ut och tänkte hon kunde gå i djupsnön där hon inte orkar göra så mycket motstånd men det var verkligen SJUKT mycket snö så det var inte någon vidare bra idé det heller... Det blev lite skritt runt "ägorna" och lite uppfostring i hur man beter sig TROTS att man är pigg och glad. Till slut gick hon fint bakom mig till stallet....


Tog av henne och släppte ut henne "naken" i det underbara solskenet. Hon rullade sig i snön och när jag smackade på henne lite fick hon tokspel och rusade runt i (supersnygg!!!) trav och lite brall och bus. Men sen vill hon komma och bli kelad... La på henne utetäcket och gav dom sitt lunch-hö. När jag sedan mockat och fixat klart satte jag mig i solen en stund inne i hagen med Dosan, och pratade med Jennie i mobilen en stund. Uuunderbart väder!!! Jag ville verkligen inte gå in igen!! Så jag satt kvar en stund och kelade och småpratade lite med Dosan som nu var bra mycket lugnare och stod och sov med huvudet nästan i mitt knä....  Hon hade dock full koll på dom andra hästarna och så fort ex. Victoria på andra sidan staketet 10 meter bort från oss tittade lite föööör intresserat på oss så gav Dosan henne sitt "onda öga"... Hon ville uppenbarligen inte dela med sig av denna mys-stund med någon annan! :-)


I kväll är det Cissi-träning igen. Har VERKLIGEN inte ridit något den här veckan så det ska bli spännande att se hur det går...


Tjing!

Ovido - Quiz & Flashcards