Direktlänk till inlägg 23 februari 2010

Måndagsrapport

Av johanna - 23 februari 2010 13:50

Nu blir det månadagsrapport - en tisdag! :-)


I går var det Cissi-träning som vanligt. Lite halkigt på vägarna men vi kom iväg, lite senare än vanligt... Hon var lite sen med hästen före ändå så det blev bara bra! :-) I dag hade vi röda, fina schabraket och dom snygga "linfärgade" lindorna som matchar så bra. Jag hade röd väst till mina svarta ridbyxor och svarta tröja. Matchigt värre! :-)


Dagens ABSOLUTA 10-poängare var att hon gick in helt själv i transporten när vi skulle åka iväg. Jag bara släppte henne när hon nästan var inne och smackade på henne lite. Tjoff! Så stod hon där inne. Duktiga Dosan!!! Och en matte som var strålande glad. NU är målet snart nära att kunna köra henne själv till/från tävlingar och träningar. Jag ÄLSKAR verkligen att ha Jennie med mig (eller någon annan för den delen) men det är ändå skönt att kunna känna att man inte är helt beroende av att ha lasthjälp hela tiden. Hon är inte riktigt där ännu... men om någon månad eller två så...


På plats i ridhuset tränasade jag på henne kandaret. Lite meckligt med alla bett och tyglar men jag vänjer väl mig! ;.)  Cissi gjorde en inspektion av det och vi konstaterade att hon måste ha ett riktigt bridongbett (med mindre ringar) som är aningen längre, och en något kortare stång. Detta för att det ska sitta riktigt bra på henne. Det kändes lite ovant i början med kandaret och alla tyglar man ska hålla rätt på men hon var riktigt trevlig att rida. Får tag i henne på helt annat sätt. Dock tror hon att bara för att man har kandaret på så är det bara öppna/sluta och andra krumelurer som ska göras. Höll på skratta ihjäl mig när jag red upp på medellinjen och hon började gå i en snygg liten vänstersluta istället....


Vi jobbade mycket på takt och tempo och framför allt att hon ska arbeta med sitt vänster bakben som hon gärna vill smita undan lite med. Då skjuter hon över mig på högersidan istället. Fick på slutet gå på en liten vänstervolt med henne helt rakställd i halsen men ändå att hon skulle spåra ordentligt. Oj vad jobbigt hon tyckte det var. Hon vill ju gärna förböja sig och skjuta ut rumpan istället men se det fick hon icke. Och när det blev FÖR jobbigt så hittade hon på 100 andra saker att göra. Hon ålade sig, frustade, gnäggade, tittade sig i spegeln... *haha* Hon är verkligen rolig den lilla hästen! När hon sedan accepterade det arbetet så "vips" blev hon rak under mig och jag fick henne liksidig. Härlig känsla! Nu vet jag vad jag ska sträva efter för känsla i henne!


Jennie sa på hemvägen att hon hade haft riktigt fin trav där hon arbetade på ordentligt med bakbenen och genom hela ryggen. Kul att höra! Jag kan tänka mig att hon kommer ha lite träningsvärk i bakbenen i morgon. Lisa kommer och rider henne på onsdag och jag har en känsla av att hon kommer vara lite stel då...


Hon behövde lite hjälp att gå på hos Cissi men det gick snabbt när vi bara visade linan... När man kommer hem med henne är hon så duktig och står lös medans jag klär av henne alla skydd, täcken etc. Sen gick hon in och åt lite hö och somnade sedan i ett boxhörn... :-) Jennie sa att hon låg ner i morse och inte vill gå upp när det var dags för utsläpp. Tror hon blev ganska trött av träningen i går! Det behöver verkligen inte gå i full galopp för att dom ska bli trötta. Det gäller att dom arbetar med rätt muskler bara!


Kvällen avslutades med att jag tittade på Jennie när hon red Marije. Sååå bra hon gick!! Framåt, alert, energi. En helt annan häst än vad jag är van att se! När hon fick henne i balans såg man verkligen vilken potential det ekipaget har. Hejja Jennie!! Det där kommer bli superbra!!!


Väl hemma blev det te och smörgås och lite OS-tittande. Sen somnade jag som en stock...


  


Avslutar med en bild på Dimma i snön. Vi har sjuuuuukt mycket snö och på vissa ställen sjunker man verkligen ner till magen! Men Dimma och jag tycker det är härligt! Mycket bättre än tråkiga, blaskiga, slaskiga vintern som brukar vara!


Adios Amigos! 

 
 
Ryttarliv - Hästtidningen på nätet

Ryttarliv - Hästtidningen på nätet

23 februari 2010 14:15

Hej!

Vilken trevlig och fin blogg!

Jag ska lägga upp ett bloggarkiv på Ryttarliv med alla hästbloggar i hela Sverige! Vill du vara med? Känner du fler som vill vara med? Alla hästbloggar är välkomna!

Intentionen är att samla alla Sveriges hästbloggar på ett och samma ställe - så att man lätt hittar både sin favorit och kanske upptäcker nya bloggar!

Maila din bloggadress och några korta rader som beskriver din blogg så lägger vi upp den snarast! Skicka ett mail till bloggen@ryttarliv.se

Välkommen till Ryttarliv - Hästtidningen på nätet!

http://www.ryttarliv.se

 
Jennie

Jennie

24 februari 2010 09:50

Sitter här med tårar i ögonen och läser vad du skrivit om mig... Gud vad du är gullig! Tack vännen.
Ville också tacka så otroligt mycket för att du vände ut och in på dig själv igår och hjälpte mig!
Kram

http://vickymarije.bloggplatsen.se

 
Jennie

Jennie

26 februari 2010 09:50

Hej hej :o) Klart vi ses i stallet, jag ska in och trotsa skräcken för att ridhustaket ska rasa in. Ska du vara med?
Skulle svara dig, men kom hem från snökaoset vid 22-tiden och då var jag för trött, tänkte jag kan svara irl istället ;o)
Ha ha ja du förstår skräcken för att Stella ska drunkna i snön jag tycker det är helt otroligt att hon håller sig över ytan när ni är ute.

http://vickymarije.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av johanna - 19 maj 2010 21:12

OJ vad mycket det har hänt de senaste tre månaderna!!! Kan inte och vill inte skriva om just det här i bloggen.... Kan bara konstatera att det har varit för jävligt, men samtidigt utvecklande och lärt mig lite mer om vem jag är och vad jag vill med m...

Av johanna - 16 mars 2010 10:52


På något sätt inser även jag att jag kommer kunna gå vidare i livet, även om det just nu verkligen är en FYSISK påtaglig sorg och smärta som gör att jag inte kan äta utan rasar kilon... Men inget ont som inte har något gott med sig!   Har extremt...

Av johanna - 8 mars 2010 12:46


Så här känns mitt liv just nu....   Det har hänt mycket i helgen som varit. Jag och Peter har bestämt oss för att separera efter nära 11 år tillsammans, och det känns tungt. Väldigt tungt... Men ni som läser min blogg vet att det är bara att...

Av johanna - 6 mars 2010 16:55

I dag åkte jag till hästaffären, på min tränares inrådan, och införskaffade ett bridongbett som var aningen längre och en stång som var aningen kortare. Ska prova detta på Dosan i morgon får vi se hur det passar. Det blev även ett brunt schabrak, en ...

Av johanna - 5 mars 2010 18:24

     Glömde bort att jag hade ett synnerligen trevligt pass med Dosan i torsdags då jag spände på henne tömkörningsgjorden för första gången. Lite förvirrat i början, men när vi fått ordning på tömmarna och hon började förstå vad jag var ute e...

Ovido - Quiz & Flashcards