Direktlänk till inlägg 2 mars 2010

Jag blir så arg!!!!

Av johanna - 2 mars 2010 09:24

Ujja... I går var jag inte att leka med... Skulle träna för Cissi på kvällen och efter lite velande hit och dit gällande vädret så bestämde jag mig ändå för att köra iväg. Vägarna var ganska bra plogade och det snöade bara lite på eftermiddagen. Tar mig till stallet men där tar det tokstopp!! Kommer inte upp på stallplanen och kommer knappt ner heller. Vänder på bilen för att backa upp istället, fixar, trixar och bökar. Försöker dra fram transporten till bilen men får inte loss den för hand och ingen som kan hjälpa till. Jag blev så jävla FÖRBANNAD på denna förbannade snö!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Kände att det var inte läge att åka iväg när jag

1. Var så förbannad att jag kokade och det är inte något bra tillstånd i att vara när man ska träna...


2. Om jag inte kunde komma från stallplanen ens, så var jag rädd att jag skulle fastna i någon annan snödriva längs vägen (typ upp från parkeringen hos Cissi eller liknande) Jag skulle köra själv den här gången då Jennie hade bilen full med barn, hundar och annat löst folk.. (sorry Rani! ;-))


Ville inte att det skulle se ut så här:

  


2. Insåg att det skulle bli mycket "meckel" med träningen och en trött Evelina efter sin Danmarkshelg. Så tycker jag inte om att ha det! Att andra kommer till träningen med andan i halsen får stå för dom, men jag vill ha ordning och fokus innan jag är uppe i sadeln. Det ger ett bättre träningspass och gör mig mer förberedd. Nu längtar jag bara till våååååren med snöfria vägar så jag och Dosan kan lasta och åka själva till träningar hos Cissi, träningsläger och kanske en och annan tävling mot slutet av sommaren. :-)


Efter att ha surat, muttrat, smällt i dörrar och varit allmänt otrevlig ringde jag till Cissi och avbokade träningen. Hon hade ytterligare 3 ekipage som inte kunde komma så jag var i alla fall inte ensam om att inte komma loss. Vill ha en bil med 4WD!!!!


När jag surat klart och "gillat läget" gjorde jag i ordning Dosan för en ritt i ridhuset istället. Hade fokus på "kontroll". Tränsade med kandaret och tog dom rätta tyglarna som är lite smalare och skönare i handen. Måste dock köpa nytt bett! Både stång och bridong, så det passar bättre i hennes mun. Vi var ensama i ridhuset och Dosan var lite på tårna. Hoppade och skuttade för olika ljud men jag har lärt mig nu att försöka rida ut stormen och bara fortsätta jobba på som om inget har hänt. Inte helt lätt när hon gör sina hopp rakt upp och ner så man flyger 5 meter ur sadeln...


Lyckades få in vänster bakben riktigt bra och hon kändes rak och fin under mig. Jag satt INTE en halv meter till höger om henne. (YES!!) Efter ett tag kom Jennie för att titta på mig och hon fick mig att göra lite profylaxandning... *haha* Skämt å sido så sa hon bara till mig att andas! Långa djupa andetag med in genom näsan och verkligen ut genom munnen. Sträck upp mig. Bak med axlarna. Näsan i vädret. Jag fantiserade att jag satt i Scandinavium och tävlade och wips så gick Dosan riktigt, riktig bra! Jämnt stöd på båda tyglarna, avslappnad i steget och så fin så fin. Även i galoppen gick det bättre även om jag känner att hon blir lite stressad när man går in på en mindre volt i galoppen. Tror hon tänker det är piruett på gång och hon är en fröken som gärna vill förekomma vad gäller olika rörelser. Att rida rätt upp eller snett igenom tror hon alltid innebär att vi ska göra något mer avancerat än så... Ambitiös!!


Hon kändes riktigt bra och jag var väldigt nöjd med dagens pass! Hon t.o.m skrittade av lugnt och fint och har lärt sig att slappna av lite mer med hjälp av mig även i stressiga situationer - precis som jag vill ha det!


Tillbaka i stallet blev det rykt och stretching innan jag gick över till ridhuset för att peppa Jennie att galoppera lite. Hon fick till två riktigt fina fattningar! Hoppas det har släppt för henne mentalt nu, så hon verkligen kan komma igång. Vi har ju en stundande lagdressyr i vår som väntar! Jag kommer inte vara med (har tävlat LA och då får man inte vara med) utan kommer vara lagledare för laget. Ska bli skoj-skoj! Troligtvis blir det Jennie, Rani, Anna ev. Johanna och ytterligare en tjej som jag inte har namnet på nu, som kommer rida i laget.

För min egen skull ska jag ta och plugga in ett program (LA där jag kan ha kandaret) och ha som mål att rida det på en "pay-and-ride" i början av sommaren. Känns som det kommer vara en bra träning för henne (och mig!) att komma ut lite. Och även som ett bra mål för min träning! Återkommer med vad det blir för program. Måste ut på nätet och läsa på mig lite först...


Ha en bra dag!


 
 
Ingen bild

Johanna & Olga

3 mars 2010 09:54

Huva, jag fick andan i halsen när jag såg bilen och inte hade hunnit läsa texten ännu. Fy på dig att skrämmas så!!! Bra beslut att inte köra i "onödan" i detta väder! Kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av johanna - 19 maj 2010 21:12

OJ vad mycket det har hänt de senaste tre månaderna!!! Kan inte och vill inte skriva om just det här i bloggen.... Kan bara konstatera att det har varit för jävligt, men samtidigt utvecklande och lärt mig lite mer om vem jag är och vad jag vill med m...

Av johanna - 16 mars 2010 10:52


På något sätt inser även jag att jag kommer kunna gå vidare i livet, även om det just nu verkligen är en FYSISK påtaglig sorg och smärta som gör att jag inte kan äta utan rasar kilon... Men inget ont som inte har något gott med sig!   Har extremt...

Av johanna - 8 mars 2010 12:46


Så här känns mitt liv just nu....   Det har hänt mycket i helgen som varit. Jag och Peter har bestämt oss för att separera efter nära 11 år tillsammans, och det känns tungt. Väldigt tungt... Men ni som läser min blogg vet att det är bara att...

Av johanna - 6 mars 2010 16:55

I dag åkte jag till hästaffären, på min tränares inrådan, och införskaffade ett bridongbett som var aningen längre och en stång som var aningen kortare. Ska prova detta på Dosan i morgon får vi se hur det passar. Det blev även ett brunt schabrak, en ...

Av johanna - 5 mars 2010 18:24

     Glömde bort att jag hade ett synnerligen trevligt pass med Dosan i torsdags då jag spände på henne tömkörningsgjorden för första gången. Lite förvirrat i början, men när vi fått ordning på tömmarna och hon började förstå vad jag var ute e...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards