Direktlänk till inlägg 27 februari 2010

Man kan vara nöjd med annat än ridningen!

Av johanna - 27 februari 2010 19:17

Jag är så nöjd med min lilla Dosan!!! Hon är verkligen en liten pärla. Har haft många trevliga upplevelser med henne senaste dagarna, som kanske inte är direkt relaterat till hur hon har gått i själva ridningen. Det är då man verkligen inser att det här med hästar är så mycket mer än att bara träna...


Kommer inte riktigt ihåg vad jag bloggade om sist... men torsdagen blev i alla fall en ridtur efter jobbet ut i skogen med Jennie och Rani. Och det var LJUST fast klockan t.o.m blev över 18 innan vi var hemma igen. Det var gräsligt väder... (snöstorm) men ett glatt gäng som gick iväg. Dosan blev helt vit av alla snö, vilket jag försöker ta kort på här..


  


Det kan ju tyckas att jag inte är någon vidare fotograf, men då är det ändå inget mot när jag sedan skulle ta kort på mina medryttare i snöstormen. Först ut har vi Rani och Rufus:

  



Och sen var även Jennie och Marije med på turen. Blev riktigt konstnärlig bild tycker jag! :-)

  

Vi hade en trevlig skritt-tur trots att vi blev jagade av älgar, skogsmonster eller tidsätare på slutet...

Fredag var jag i stallet tillsammans med Ranis nya medryttare Alexandra. En trevlig bekantskap som det visade sig att jag hade mycket gemensamt med. :-)  Vi tog våra hästar till ridhuset för en tur och jag var som vanligt beredd på en spänd Dosan (hon tycker verkligen inte om vårt ridhus) Men TJI vad jag bedrog mig!!! Hon var väldigt avslappnad och fin och var nog extra nöjd med att slippa allt skrot i munen som hon haft när hon gått med kandaret på senare tid. Hade vanliga tränsbettet och hon var så mjuk och fin. Avspänd i traven men lite "slingrigare" i galoppen där jag har svårt att få henne att gå rakt under mig. Alltid någon liten bog som spretar ut eller ett bakben som inte trampar där jag vill att det ska... Men vi jobbar på saken! ;-)

Långmys i stallet med ordentlig ryktning och gos och mys innan pymasen kom på och hon släptes in i sin nyspånade box. Man riktigt såg hur nöjd hon var med att få träna lite. Det är så härligt att se!

I dag, lördag, började jag med att sova lite längre.... sitta lite vid datorn och sedan frukost med Ridsport och Equipage som kommit i veckan. Så sköööööönt!!! Tog mig sedan i kragen och gick ut för att skotta av taket till garaget. SHIT vad jobbigt det var!!! Blöt, tung snö... Och jag är så himla höjdrädd att jag inte vågar gå upp på taket utan stod och sträckte mig på en stege istället. Det gjorde inte att det blev direkt lättare men vad skulle jag göra???

Det var lättast att skotta med den här:

  

Eller kanske det var lättast för att det är en sådan jag är mest van att hantera... :-)

Så här fint blev det i alla fall efteråt:

  

Nu är det bara andra sidan av garaget kvar....

Lite utsikt ifrån stegen. Vi har sjukt mycket snö på hustaket men där VÄGRAR jag att gå upp!!!

  


Efter all snöskottning var det bara att dra vidare till stallet och ge sig på mockning av boxen. Jag var liiiite mör i armarna.... :-s  Jennie, Rani och Anna var i stallet och vi traskade iväg till ridhuset för lite träning. Ja, vi och massa andra... Det var så himla mycket folk! Jag väntade mig åter igen en stressig Dosan men tji fick jag. Hon var så lugn, koncentrad och fin. Gick i bra takt i traven och även i galoppen. Jag var så nöjd med hur hon skötte sig!!! Nyttigt med mycket folk i ridhuset för man måste titta upp när man rider och det är träning för kommande framridningar innan tävling...  Red inte så hårt då jag ville att hon skulle ha en positiv bild av träningen idag när hon skötte sig så bra! Även när jag ledde henne som avslutning var hon lugn och fin och avslappnad. Även om jag fick påminna henne lite om att hon ska hålla avståndet till mig och inte vara den som ska ha kontrollen.

Håll en tumme att det har släppt med hennes ridhusstress!!

SHIT nu måste jag verkligen skynda mig. Ska på tjejfest med hästtjejerna hemma hos Jennie. Kul!!

Go' kväll! 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av johanna - 19 maj 2010 21:12

OJ vad mycket det har hänt de senaste tre månaderna!!! Kan inte och vill inte skriva om just det här i bloggen.... Kan bara konstatera att det har varit för jävligt, men samtidigt utvecklande och lärt mig lite mer om vem jag är och vad jag vill med m...

Av johanna - 16 mars 2010 10:52


På något sätt inser även jag att jag kommer kunna gå vidare i livet, även om det just nu verkligen är en FYSISK påtaglig sorg och smärta som gör att jag inte kan äta utan rasar kilon... Men inget ont som inte har något gott med sig!   Har extremt...

Av johanna - 8 mars 2010 12:46


Så här känns mitt liv just nu....   Det har hänt mycket i helgen som varit. Jag och Peter har bestämt oss för att separera efter nära 11 år tillsammans, och det känns tungt. Väldigt tungt... Men ni som läser min blogg vet att det är bara att...

Av johanna - 6 mars 2010 16:55

I dag åkte jag till hästaffären, på min tränares inrådan, och införskaffade ett bridongbett som var aningen längre och en stång som var aningen kortare. Ska prova detta på Dosan i morgon får vi se hur det passar. Det blev även ett brunt schabrak, en ...

Av johanna - 5 mars 2010 18:24

     Glömde bort att jag hade ett synnerligen trevligt pass med Dosan i torsdags då jag spände på henne tömkörningsgjorden för första gången. Lite förvirrat i början, men när vi fått ordning på tömmarna och hon började förstå vad jag var ute e...

Ovido - Quiz & Flashcards