Alla inlägg under september 2009

Av johanna - 25 september 2009 08:39

Usch vad trist livet är!!! Om ni läste Johanna W's inlägg igår om att planeterna slutar snurra när man inte har varit i stallet på två dagar så kanske ni också förstår den OERHÖRDA sorgen i gårdagens lilla händelse....


Jag har tränat för en tränare som heter Cissi B, när jag tidigare hade häst på Yxsta. Sedan dess har jag sagt till alla att "bara Rufus går in i transporten så ska jag åka till Cissi för det finns ingen som är så bra som hon är!"  Men nu har jag ju ingen häst som går in i transporten....  Hur som haver så har ju några kompisar gett vika för mitt tjat om Cissi, och först började Hanna & Bella att rida för henne och i går var det sedan dags för Johanna K och Tilda att träna för henne. Jag (och Evelina) hängde med, och även Jennie med barnen i släptåg. Kommer in i ridhuset och Cissi börjar prata och jag bara faller PLADASK för henne.... Hon har så'nt öga, är så duktig på att förklara, får hästarna att gå så bra och får oss ryttare att må precis lika bra. Hon är "lagom" med både beröm och tillsägelser och man får hela ridpasset små "aha-upplevelser" om hur ridning egentligen ska vara.... Jag älskar hennes sätt att utgå ifrån ryttarens sits och inverkan och utifrån DET går sedan hästen som den ska! Hästars beteende under ryttare är inget annat än en reaktion på hur du som ryttare påverkar den!!  Åh... jag skulle kunna sitta och lyssna på henne hela dagarna och bara insupa kunskap och inspiration! Banne mig om jag inte ska ta någon kväll och fråga om jag får sitta på hennes läktare under hennes lektioner, bara för att jag vill lära mig mera!


Johanna K var helt lyrisk - vad annat kan man vara! Hon hade också turen att få en fast tid för Cissi, varannan onsdag. SAMMA dag som det är Marianne-träning förståss!!!! Grrr.....  Ärligt talat skulle jag nästan kunna skippa min egen ridning för Marianne bara för att hänga på Johanna och lyssna och lära mer från Cissi! Men det inser ju jag också att jag inte kommer kunna göra för då får jag aldrig rida för någon instruktör.... om jag inte ska gå tillbaka till Lisa....  Nej, så kan jag ju inte hålla på! Jag måste ju bestämma mig för hur jag ska göra!


För att röra till det ytterligare lite, så ska jag rida för Moa idag vilket ska bli väldigt spännande. Hon är, liksom Cissi, väldigt fokuserad på ryttarens inverkan på hästen vilket jag tycker väldigt mycket om. Skit samma om hästen inte går på tygel och i form - det kommer!!! NÄR DU RIDER RÄTT!!!!  Ska bli myyyyycket intressant att höra vad hon säger om hur jag ska rida Rufus. Har en känsla av att jag kommer bli väldigt nöjd och kanske är det henne jag ska fortsätta rida för istället?  I kombination med lastträning så kommer jag också kunna träna för Cissi till våren! :-))


Och hennes sommarläger bara SKA jag vara med på. Punkt slut!! (kan man anmäla sig redan nu tro????)


För övrigt red jag för Marianne i onsdags och det var inte fullt så illa som förra gången. Finns hopp för oss kanske.... Längtar efter några "magic moments" så man bara kan sitta och njuuuuuta av ridningen. Eller som Cissi säger "Min filosofi är att det är inte JAG som ska vara svettig efter ett ridpass utan HÄSTEN!"


Nu ska jag ut och leta upp någon häst som är till salu vars enda krav är att den ska vara 100% lastsäker!!!!


Återkommer med rapport om Moa-ridningen. Inga bilder utlovas då jag är USEL på att lägga in bilder!!!!


Kunde fått rida lördag och söndag men jag sa frivilligt nej (!!!) och bestämde mig för lite kvalitetstid med min familj istället! Lördag morgon drar vi till Stockholm alla 3 för att bo på hotell, gå till slottet (Evelina älskar slott!!) äta på restaurang och ha mysigt. Söndag blir det snabbt tillbaka för att på kvällen ha konsert med kören på Conventum. Ingen rast och ingen vila - men ack så härligt det är att leva! Ja, om man hade fått träna för Cissi alltså....


Måste bara avsluta med att säga att vi är ett så otroligt härligt och roligt gäng i stallet nu. Det är en sann energikick att umgås och prata/träna häst med dom! Tack att ni finns! :-))

Av johanna - 23 september 2009 08:28

Åh jisses! Det var gårdagens underhållning att vara på boll-lek med Evelina och hennes kompisar. Ett 15-tal barn i åldern 4-5 år som var sååååååå ivriga och spända inför detta nya med boll-leken. Ny fröken... man fick vara i gymnastiksalen... nya gymnastikläder....  Första gången var i princip alla föräldrar med och tittade men jag vet att Evelina hade nog helst velat att hon fick gå dit själv (vilket hon ska göra sen så mamma kan vara i stallet...)


Dom fick hoppa, skutta, springa, krypa, åla och allt gjorde dom i ett rasande tempo som gjorde att alla barn var högröda i ansiktet och svettiga. Jag hade ALDRIG orkat ett pass i deras tempo!!! Evelina, som är utnämnd till ordningspolis..., såg till att alla stod på led, inte gick längre fram än till strecket som fröken visat på etc. Hon älskar verkligen ordning och reda och vill helst vara den som bestämmer. Hmmm.... vems egenskaper kan det vara? Sen ogillar hon verkligen att förlora och fuskar för glatta livet för att komma först i dom olika övningarna. Måste vara Peters egenskaper som kommer fram där.... ;-) 


Och alltid lika förvånad i dessa sammanhang blir man över föräldrar som inte kan säga till sina barn. Det var några pojkar som absolut inte ville vara med i gruppen utan var själva i ett hörn och hoppade på studsmattor, rutchkana och levde rövare. Och ingen sa något.... Grrrr..... Det får väl vara för den här gången men sen får nog Johanna komma och styra upp lite!


Tog lite bilder men kan inte lägga in dom här på jobbet. Det får bli i kväll istället. (Hoppas då även kunna få med lite nya hästbilder)


Hörde en massa "skvaller" också om kommentarer som dagisfröknarna hade sagt om ditten och datten. *suck*   I mitt nästa liv ska jag bli förskollärare!!!! Det kliar sååååå i fingrarna att komma med nya idéer och nytt tänk i denna värld!!! Men som alla säger till mig så kommer jag nog aldrig att stå ut med bakåtsträvande förskollärare som varit där i hundra år och "vet" hur det "ska" gå till.....


Trivs ju ändå ganska bra på mitt jobb så varför ska jag egentligen sluta? Tror mer det är att jag tycker om ombyte i livet och efter 3-4 år på samma arbetsplats blir jag lite rastlös....


Nej nu ska jag jobba på. Går lite tidigare i e.m då jag har Marianne-träning som väntar. Kul, Kul, Kul!!!! Har varit borta från stallet nu i hela TVÅ dagar och det märks....


Tjing!


Av johanna - 22 september 2009 11:16

... känns det som i alla fall då jag inte har varit i stallet! Men nu skulle ju inte denna blogg handla om BARA hästar så jag får väl skriva om vad jag har gjort istället!


I går, måndag, hämtade jag upp Evelina på dagis och sedan åkte vi iväg till stadens stora köpcenter för att hitta lite gympakläder till henne. Hon ska nämligen börja i en grupp med "boll-lek"i morgon eftermiddag vilket hon tycker ska bli väldigt spännande. Det är två föräldrar på dagis som har dragit igång det själva. Alla aktiviteter som dras igång där jag kan lämna mitt barn så jag själv kan vara i stallet, mottages tacksamt!! Nej fy på mig!!!! Men jag skojade bara... lite...kanske...   Evelina sprang i alla fall runt i sportaffärerna och letade kläder, provade skor och hade väldigt roligt. Resultatet blev en grön (!) träningströja och ett par nya rosa (vad annars!) innegympaskor. Svarta träningsbyxor kom vi på att hon redan hade hemma så det skippade vi (under protester från E!) Som plåster på såren för detta fick hon istället en "Hello Kitty"-vattenflaska vilket hon tyckte var hen helt o.k deal.


Vi susade bilen tillbaka och hämtade upp Stella på Peters jobb, så slapp hon vara så mycket ensam hemma. Kände mig sedan som världens uslaste mor som köpte Mc Donald's mat till oss istället för att gå hem och laga en näringsriktig måltid till mitt barn, men insåg när jag var där att jag var sannerligen inte ensam om att inte laga husmanskost till familjen!! Och hon ska ju få springa runt i gymnastikhallen idag och gör sig av med alla kalorierna. Värre är det med mig....


När maten var uppäten blev det bus och träning med Stella. Evelina var jättduktig med klickern och vi tränade på "ligg" vilket går riktig bra nu med fröken. Sen blev det lite bus med nya favvoleksaken - mina nylonstrumpbyxor!!!! Jag förmodar att det är lätt att få grepp i + att det är lite "expander-funktion" i dom vilket gör att dom är rolig att kampa med. Evelina står i ena benet och drar och Stella i andra... och jädrans vilken kamp den lilla minigrisen har!!! Dom har så roligt ihop och Evelina skrattar så hon kiknar när hon springer fram och tillbaka och busar med Stella. Särskilt när hon tappar greppet och Evelina håller på trilla pladask baklänges på golvet... Ska se om jag kan få ut bilder på detta i bloggen i kväll...


Oj oj. Vi fick lugna ner oss genom att slänga oss i soffan och titta lite på "mannen som talar med hundar" men det var en repris så efter först reklampausen (som är det roligaste tycker Evelina) så blev det istället sänggående för henne. Hon somnade på två röda...


Jag stoppade i en tvätt i maskinen, liten kissrunda med Stella och sedan somnade jag också ganska snart på soffan... Men först såg jag på "Svenska Hollywoodfruar" på TV3. Guuuuuud vad dom ser ut!!!!!!!!! Magra, beniga, plastikopererade människor! Herregud.... vet inte om man ska skratta eller gråta.... Lyckades se lite på ytterligare ett program så jag kan inte ha somnat in förrän vid tiotiden tror jag. Nytt vaken-rekord?  Stapplade till sängen någon timma senare...


I dag är det riktigt höstlikt med kraftiga vindar (me like!!!) och lite småduggigt (me do'nt like...) Ingen häst i dag heller då jag ska med Evelina på uppstarten av den här boll-leken hon ska börja. Sen måste jag nog hem och se om jag kan få till någon näringsrik husmanskost till familjen så jag känner mig som en duktig mamma. Kan behövas som kompensation till alla dessa dagar då man undrar om det inte snart är någon som skickar in en anmälan till soss... (Evelina får sova i garaget när pappa spelar rockband... Evelina leker med flugorna på ridbanan när mamma rider... Evelina är med och kvällsfodrar hästarna kl nio på kvällen.... Evelina tycker att den bästa maten som finns är snabbmakaroner och köttbullar.....)  Men hon är glad och go' ungen och jag tror hon tycker det är ganska roligt att vara med oss ändå! :-))


Av johanna - 20 september 2009 13:07

Nu har jag ändrat utseende och plats på min blogg! Får se om det hjälper mig att komma med fler inlägg och fram för allt lite oftare.... Började så bra med att skriva ett låååångt inlägg som försvann och gick därför och surade i några dagar. Men NU är jag på banan igen!


Den här bloggen kommer inte bara handla om Rufus, min medryttarhäst, utan även om lite annat som händer mig i livet. Nu är jag jag mest i stallet så jag tror ni hästnördar inte kommer bli allt för besvikna ändå...


Kommer precis hem från stallet där jag tillbringat förmiddagen. Det blev ett dressyrpass med Rufus i ridhuset där jag var mycket mer "mentalt" inställd från början. Var ganska tuff mot honom, skrittade fram länge och böjde igenom honom, krävde att han skulle reagera för mina hjälper etc. Han hade ett mycket bra tempo i traven när jag red fram honom och var ö.h.t mycket piggare och gladare. Han var riktigt, riktigt fin på slutet och gjorde mycket bra övergångar skritt, trav i rätt form och med aktiv bakdel. Visst, han håller fortfarande på och slår så där med huvudet och jag förstååååår inte hur jag ska komma till rätta med det.... men det var absolut mycket bättre idag än vad det varit på länge!  Nu känns det bra att träna på onsdag igen! Ska verkligen vara där i god tid så jag rider fram honom ordentligt innan.


I stallet idag var också Tildas nya medryttare, Emma, som var en trevlig tjej som verkar bli superbra till Tilda! Vi är verkligen ett härligt gäng i det där stallet och snart kommer vi också att bli en egen liten ryttarförening! Bara så vi kan vara med och rida lagdressyr... *haha*


Söndagen kommer fortsätta med lunchmatlagning, dusch, fix och don för att sedan vid femsnåret åter styra mot stallet där jag och Evelina ska ta in hästarna och ge dom e.m-maten Sen åker vi vidare till kören. Sååååå vaaaaaaansinnigt roligt att vara med där!!!!! Nu övar vi för fullt inför Conventum-konserten nästa söndag (Världens Barn Gala) där vi ska sjunga några låtar själva och sedan sjunga med Amy Diamond!!!! De' ni!! :-)  Evelina och hennes grannkompis Milla ska gå dit och det är STORT för dom!!! :-)


På jobbet väntar en ganska lugn vecka vilket är trist på ett sätt men väldigt skööööönt.... På tisdag ska jag följa med Moa på lite hästträningar och titta, på onsdag rider jag för Marianne, på torsdag följer jag med Johanna när hon ska träna Tilda för Cissi Brage och på fredag ska jag rida för Moa. Helgen är inte "spikad" ännu mer än att vi har konserten på söndag eftermiddag. Förhoppningsvis hinns det med även en uteritt på Rufus. Har hittat världens härligaste galoppbackar som är bra träning både uppför och nerför (skritta i ganska samlad takt för att arbeta med bakbenen).


Johanna ska ta ut en Equiterapeut till Tilda och jag tänkte att jag skulle hänga på med Rufus. Kan vara bra om någon kolla igenom honom lite med tanke på hur sjuk han har varit och igångsättningen efter det. Vi har även bytt sadel till honom och nu har han en SVART dressyrsadel vilket innebär att jag "måste" köpa nytt träns till honom!!!!! Grrrrr.... men jag har redan två spekulanter på mitt bruna träns så det blir nog bra ändå.... :-)  Måste genast ge mig ut på nätet och se om jag hittar något jag vill ha. Kanske det finns något på våra kompisars häst- och hundsida? www.blancks.se    Vet i alla fall att dom har tokrea på sina hästprodukter just nu så gå in och kika ni med!


Får väl se om jag kan få med en bild idag också.... Håll till godo på Rufus-stall-min när man gör i ordning honom...

  


Och här är hästskötaren och barnpassaren Evelina när hon triv som bäst = när hon får passa bebis!

  


Och till sist en bild på familjens nytillskott - Fladdermusen, Mingrisen och "Frallan" vid namn STELLA!

  


Ha en skön söndag!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
September 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards