Alla inlägg den 2 februari 2010

Av johanna - 2 februari 2010 10:59

I dag har jag en riktigt "nöjd-känsla" i kroppen! Troligen för att det var en sån där bra dag i går, som man kan leva vidare på under resten av veckan... :-)


1. Jag var ledig! Bara DET gör ju att man mår lite bättre! :-)  Lugn och skön morgon med familjefrukost (Evelina hemma från dagis och Peter började inte jobba förrän på kvällen) och sedan en liten tur till stora staden där jag passade på att köpa lite födelsedagspresenter till min älskling som fyller år på fredag. Jag har lovat att inte avslöja hur mycket...


Stannade även till på en hästaffär (vad annars!) och köpte B-vitamin och "mag och tarm" som jag ska ge henne en period för att se om hon blir bättre i magen. På båda stod det att det rekommenderades till hästar som bytt stall/miljö/foder vilket vi ju har gjort på henne. Sen är hon en mästare på att gå och pilla efter gräs i snön hela dagarna vilket jag också tror att hon får i sig både kall snö och det ena och andra... Var såååå nära att köpa ett snyggt skritttäcke och såååå nära att köpa ett snyggt schabrak. Men jag lugnade mig... Är ju hemskt sugen på täcket som finns på Blancks istället. Bara skrapa ihop lite mer pengar först...


Hem för lite presentinslagning med Evelina som var myyycket kreativ. Han kommer aldrig kunna gissa sig till paktens innehåll. Det kan jag lova!


2. Vidare till stallet! Bara DET gör ju också att man mår lite bättre! Hade ett klart tidschema i huvudet som jag körde efter och blev effektiv som tusan. I bara farten blev det att jag mockade inte bara en box utan 4.... Tycker faktiskt det är väldigt avkopplande att mocka, lyssna på radion och fundera över livet. Kan rekommenderas alla sönderstressade personer som klarar av lite hästskit under skosulorna! Och hos mig får ni göra det utan att betala en enda krona... :-))


Tog in Dosan i tid så hon fick äta och smälta maten i lugn och ro. Hon är så rolig på eftermiddagen för hon brukar äta hälften av sitt hö och bara lite av betforblandningen. Kanske inte tycker det är lika gott nu med alla "medikamenter" i... Men när man kommer nästa dag är det slickat så rent och fint, så jag tror snarare att hon inte tycker det är så gott på e.m helt enkelt. Inte vet jag. Den där hästen gör lite som hon vill... *haha*  Packade bilen, gjorde iordning hästen och kopplade på transporten. 5 minuter efter "avfärdstid" traskade vi ut från stallet. I snöyra!!!! Jisses vad det snöade!!! Min snälla stallkompis som följde mig på träningen erbjöd sig att köra med sin 4hjulsdrivna bil istället. TACK gulle Johanna!!


3. Dagens tredje glädjeämne - Dosan gick på direkt utan några linor! Mina medhjälpare bara stod vid transporten på var sin sida men behövde aldrig använda linorna. Hipp Hipp Hurra!!


4. Kommer fram till träningen i god tid TROTS lite sen avfärd. Skönt att slippa stress. Promenerar en stund med henne i ridhuset innan jag sätter mig upp och skrittar fram henne på lång tygel. Dosan pigg, glad och framförallt avspänd. När träningen börjar är hon väldigt mjuk och fin och koncentrerad på mig. Hittar balansen och takten direkt i traven och har börjat med taktiken att bryta av till skritt eller halt så fort jag känner att hon börjar "dra iväg". Kontroll i varje steg är ju mitt nya motto i livet!!! Funkar kalasbra!!!


Gav henne lite mer utmaningar så att hon verkligen skulle lyssna på mig och gjorde bl.a skänkelvikningar där jag fick till ett bra flyt och ingen stress. Hon är så duktig! Även galoppen gick bra förutom att hon på slutet blev lite trött= springig så då avrundade vi passet för kvällen och skrittade av henne. Hon ska ju tycka att det är KUL att komma till Cissi och träna! :-) Det var ett riktigt bra pass och häst, ryttare och tränare nöjda! :-) Är laddad inför veckan som kommer och är så sugen på att träna alla tillfällen som går! Men nu blir det först vila idag, tisdag, och sen på onsdag gör vi "läxan" lite från gårdagens träning.


5. Johanna som var med, berömde mig för min sits som blivit så mycket bättre. Roligt att höra!! Ger också nöjdkänsla i kroppen...


6. Inlastningen för färd hemåt har varit lite bökig senaste gångerna, då hon inte har velat gå på utan tjurat lite... Den här gången provade vi att Johanna ledde henne i grimskaftet och jag tog helt enkelt tag i svansen på henne och använde den som "lina" på hennes rumpa. Lite stöd på sidan så hon inte gick av lämmen och "poff" så hade hon gått in. Super-duper!!! Matte åter nöjd!!


Evelina hade mött upp vid ridhuset och följde med oss i bilen hem till stallet igen.Hon somnade som en sten (men i morse sa hon bara att hon hade lurats och bara stängt ögonen för det var så ljust. Konstigt att hon måste snarka samtidigt då....) Kunde i lugn och ro pyssla om Dosan och släppa in henne i boxen där hon förståss kissade det första hon gjorde. Hem med Evelina och stopp i säng medans jag själv satt uppe och käkade smågodis och tittade på TV.


Förstååååår ni nu varför jag är så nöjd med denna, vanliga, februarimåndag??!!


Tjing!

Ovido - Quiz & Flashcards