Direktlänk till inlägg 25 oktober 2009

Jag måste nypa mig i armen....

Av johanna - 25 oktober 2009 13:51

Det här är bara inte SANT!!!! Jag ska "bli med häst" fr.o.m januari, och inte vilken häst som helst, utan den underbara lilla donnan som heter "Dosan" och är en helt fantastisk liten häst. Ja, med betoning just på liten....


Men för att ta det från början...

Jag svarade ju på en annons om en MSV-utbildad häst som stod i Linköping. En lördag kväll åkte jag, Evelina, Johanna Kung, Jennie och Viggo med bilen till Linköping för att träffa denna häst och hennes ägare. En trevlig bilresa med härligt sällskap, men jag måste nog erkänna att jag var liiiiiiite nervös när jag svängde in på gårdsplanen.... Men det släppte ganska snart när jag träffade underbara Lisa som är hästens ägare. En superhärlig, spontan och trevlig tjej som man inte kan annat än att tycka om!


I boxen stod en bedårande söt liten häst med ett väldigt feminit uttryck och lite tjock sommarmage... *haha* Lisa tog ut henne i gången, och hon var verkligen inte stor... Hon mäter bara 159 cm. i mankhöjd så lite skeptisk kände jag mig när jag såg henne.... Jättego' att ha att göra med när vi gjorde i ordning henne. Torra och fina ben och verkade vara en väldigt genomsund och rejäl häst. Lisa berättade om vilka rutiner hon brukar ha på henne, hur hon är i hantering, vad hon tycker om/inte tycker om osv.  Evelina, Jennie och Johanna satt i sadelkammaren och matade Viggo... *haha*


Lisa tog ut henne i paddocken för att börja rida henne. Vilket STEG hon hade! Och vilken takt i gångarterna! Men framför allt - vilken pigg och positiv liten dam med öronen spetsade, driv i steget, lyhörd för vad ryttaren på ryggen komunicerade till henne. Jag föll pladask för den utstrålning och arbetsvilja som hon visade. Det var tungt underlag i paddocken (nytt) men hon kämpade på jättebra! Lisa visade henne i alla gångarterna, lite skolor, byten etc.  Vi andra stod och gapade vid sidan om och jag tänkte i mitt stilla sinne att "den här hästen kommer jag aldrig att få låna efter att hon har sett hur jag rider...."  Men det är inte mycket att göra, utan då hon bad mig att rida så var det bara att sätta sig upp och rida som man gör. Inte mycket man kan ändra på där och då... Hon ville att jag skulle rida på kandaret men jag var inte så pigg på det då det var länge sen sist, och jag hellre ville känna hur hon var "naturligt" utan kandaret.


Jag hoppade upp och GUD!!! Hon kändes inte ALLS som en "liten" häst!!!! Däremot kändes hon väldig kompakt om man jämför med Rufus.... Det är def. en häst som kommer ha lätt för samling. Det kände man direkt. Red bara på bridongen och började med att skritta runt och känna lite på gas och broms, böja henne etc. Hon var inte helt lättriden och lite svårt att "komma åt" då man inte kan rida med underskänklarna på samma sätt eftersom hon är mycket mindre än vad jag är van vid. Men hon slappnade av ganska bra ändå. Paddocken var fruktansvärd (stora gropar i den!!) och jag kände att jag satt som på en porslinshäst för att inte störa för henne där hon kämpade fram. Och sen tycker jag det är väääääldigt svårt att hoppa upp på andra hästar bara "sådär" och tro att man kan komunicera med hästen på en gång. Det tar tid att lära känna varandra!!


Hon hade jättefin trav men lite brådis... Såg sen på filmen (videofilmade lite) att det ser inte så överilat ut som det kändes så mycket är nog en vanesak. Galoppen satt jag bara och skrattade för det var så totalt annorlunda mot Rufus galopp.... Men jag kände direkt att det här kommer bli jättebra!!! Får jag bara i lugn och ro lära känna henne, träna för Cissi, jobba med att lära känna henne som "häst" (inte bara i ridningen) så kommer det här vara en häst som kommer lära mig MASSOR!!!!! Hon gör skolor som ett rinnande vatten, byten i vart annat, piruetter, har börjat med lite passage etc.  Jag var helkär i henne efter min lilla provritt! Red fram till Lisa och sa "ja tyvärr. Det här är vad jag klarar av att visa just nu med henne och jag förstår att du inte är direkt imponerad... men jag är störtkär i din lilla häst och kan ta med henne här och nu! "  "Javisst! Det får du jättegärna!!!" "VA????????!!!!!!!!!!! Skojar du med mig????? Det tar vi i hand på direkt i så fall"  "Absolut", sa Lisa, och sträkte fram näven som jag inte var ett dugg sen att grabba.


Sen vet jag inte riktigt vad som hände för jag var i något slags chocktillstånd och sa att jag skulle höra av mig så snart jag bara hade "landat" lite, kollat på filmen etc.  Jag var fortfarande väldigt förvånad att hon ville att JAG skulle ta hand om Dosan dom närmaste tre åren....  Fick ett jättegulligt SMS av Lisa när jag körde hem där hon tyckte att det kändes jättebra med mig och att hon jättegärna ville att hon skulle komma till mig.


Givetvis hörde jag av mig så snart jag kom hem och berättade för henne att jag med glädje tackade ja till att ta hand om Dosan. Det känns bara såååååå spännande och roligt och jag kan nästan inte tro att det är sant förrän den dagen hon står i boxen i stallet. Hon kommer att komma hit och hälsa på i vårt stall någon helg i november och jag kommer åka ner till Linköping och stanna över en helg så jag kan rida ut henne + träna henne en sväng innan hon kommer till mig. Vill gärna boka upp en tid med Cissi redan nu då jag kan börja träna för henne, men jag kanske få lugna ner mig lite..... :-)


Jag hoppas att tiden med henne ska utveckla min ridning och mitt hästkunnande. Planen är att försöka komma ut och tävla med henne men framför allt att ha roligt tillsammans. Dressyrträning, uteritter, långa-tyglar-träning, mys och pyssel i stallet.... Hon är inte så stor & hon är väldigt lugn i hanteringen så jag tror även Evelina kommer ha roligt tillsammans med henne. Sen är hon en häst som "vilar sig i form" enligt Lisa, och som utan problem kan vila 1-2 dagar i veckan. Det gör henne nästan bättre istället... Det känns också skönt att höra då jag vet att vardagen kan bli svår att pussla ihop ibland när man har familj, och då behöver man inte ha dåligt samvete för att hon vilar en dag. Sen har ju Johanna Kung erbjudit sig att bli medryttare på henne.... :-))


Ja jisses.... jag nyper mig i armen varje dag och tror att det hela är en dröm....

Ett svagt ögonblick har jag lovat att jag ska gå ner 5 kilo om jag får hem den här hästen, så nu har jag några kämpiga månader framför mig....


Så dags att ställa sig på löpbandet!!


Här är två bilder på henne. Visst är hon fin?!!


  


  

 
 
Lotta

Lotta

25 oktober 2009 21:24

Ååååh, va roligt Johanna! GRATTIS! Du får lägga in filmklippet här på er tycker jag. ☺ Kram kram!

http://nogg.se/charliesfamilj

 
Anita Fransson

Anita Fransson

25 oktober 2009 23:42

GRATTIS och lycka till med Dosan. Det kommer alldeles säkert att gå hur bra som helst.

http://www.sheab.net/~anitas.boxer

 
Ingen bild

Johanna & Olga

26 oktober 2009 07:26

Fantastiskt stort Grattis till både dig och "Dosan"! Jätteroligt och vilken fin häst, det kommer att bli kanon det här!

Kramar

 
Aramis

Aramis

27 oktober 2009 00:09

Åhhh GRATTIS!!!! Och såååå läcker hon ser ut!!! Ska bli suuperkul att följa er!!

http://aramise.bloggagratis.se

 
Maria, Gwen & Diva

Maria, Gwen & Diva

28 oktober 2009 11:29

Vad härligt att du "snart" blir med häst!!! Det är du absolut värd och riktigt skoj att du efter år av längtan äntligen ska få en "egen" häst. Grattis!

Kram och lycka till!

Ps. Vi vill ha ut Lassito på foder till januari. Det ska helst vara en tjej/kille i 13-14 års åldern som är lätt på handen, kan rida lite högre klasser och som har tävlingsambitoner.

http://www.blancksbloggen.se

 
Ingen bild

Anna m Lancio

3 november 2009 09:06

Stort GRATTIS! Jättefin häst och villken läromästare!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av johanna - 19 maj 2010 21:12

OJ vad mycket det har hänt de senaste tre månaderna!!! Kan inte och vill inte skriva om just det här i bloggen.... Kan bara konstatera att det har varit för jävligt, men samtidigt utvecklande och lärt mig lite mer om vem jag är och vad jag vill med m...

Av johanna - 16 mars 2010 10:52


På något sätt inser även jag att jag kommer kunna gå vidare i livet, även om det just nu verkligen är en FYSISK påtaglig sorg och smärta som gör att jag inte kan äta utan rasar kilon... Men inget ont som inte har något gott med sig!   Har extremt...

Av johanna - 8 mars 2010 12:46


Så här känns mitt liv just nu....   Det har hänt mycket i helgen som varit. Jag och Peter har bestämt oss för att separera efter nära 11 år tillsammans, och det känns tungt. Väldigt tungt... Men ni som läser min blogg vet att det är bara att...

Av johanna - 6 mars 2010 16:55

I dag åkte jag till hästaffären, på min tränares inrådan, och införskaffade ett bridongbett som var aningen längre och en stång som var aningen kortare. Ska prova detta på Dosan i morgon får vi se hur det passar. Det blev även ett brunt schabrak, en ...

Av johanna - 5 mars 2010 18:24

     Glömde bort att jag hade ett synnerligen trevligt pass med Dosan i torsdags då jag spände på henne tömkörningsgjorden för första gången. Lite förvirrat i början, men när vi fått ordning på tömmarna och hon började förstå vad jag var ute e...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards