Direktlänk till inlägg 5 december 2009

Dosan-helg i Linköping

Av johanna - 5 december 2009 17:10

Ligger på hotellrumssängen i Linköping och käkar smågodis och bloggar lite. Väntar på att klockan ska bli middagstid så familjen kan gå ut hitta någon mysig restaurang att äta på.


Men för att ta det från början... Vi kom ner i går, fredag, vid tvåtiden då jag lämnade av famljen på hotellet och sedan lyckades ta mig ut till stallet där Dosan står utan att köra fel en endaste gång! I stallet mockade jag hennes box. Det var nog 20 år sedan sist jag mockade en halmbox! Ovant... Tog sedan in henne från hagen (var lite nervös att jag skulle ta fel häst....) och lät henne äta sin em-mat medans jag fixade hennes hö och mat.  Tog ut henne i gången för att göra i ordning henne och hon är verkligen sååå go att ha att göra med! Lugn som en filbunke och vill gärna stå och kela lite. På med sadel och kandar och tog mig in i ridhuset för att rida lite.


Uägh!!! Hon är verkligen inte stor... Men man SER i alla fall inte stor ut på henne. Tror också att det är ovanan att sitta på en häst som rör sig så annorlunda och är så kompakt som hon är. Hon var lite misstänksam och inte helt tillfreds med att ha en anna ryttare på ryggen. Blev lite stressad men skötte sig bra. Det var väl inget höjdarpass direkt... men vad kan man begära då vi inte känner varandra? Jag bestämde mig i alla fall för att kandaret inte ska användas på henne förrän jag känner att jag verkligen har fått henne i ärlig form och att hon lyssnar på mig till 100% på tränsbettet först. Det blir så lätt att hon "fuskar" när man har ett så pass skarpt bett i munnen som det ändå är på kandaret. Måste också lära mig att komma till ridning trots att hon är så pigg och framåt. Blir lätt att man bara "åker med" och försöker bromsa henne vilket inte är rätt sätt.  Men jag ska försöka åka iväg till Cissi och träna så snart som möjligt efter att hon har kommit hem till mig så jag får bra hjälp direkt med hur jag ska rida henne.


Hon ÄR inte mina drömmars häst (för liten!!) men jag får se det som en chans att prova på att ha egen häst utan att behöva lägga ut massor av tusenlappar på inköp OCH att hon kan mycket vilket gör att jag kommer lära mig massor på henne! Ska också bli kul att kunna ge sig ut och tävla lite i vår.


I går kväll gick vi på thai-restaurang och åt oss proppmätta!!!! Mums! Idol på TV och sedan sköna sängar att sova gott i...


I dag, lördag, satte jag väckarklockan på 07.15 och gick ner i en tom frukostmatsal... Åt lite frukost och läste tidningen innan jag åkte iväg till stallet igen. Nu förstår jag hur Malin Baryard och dom andra stjärnryttarna har det när dom bor på hotell och åker iväg för att rida! Ett helt ok liv tycker jag! ;)  I dag ville jag testa långa tyglar på henne. Hon fick inte gå ut när dom andra gick ut i hagen och hon blev lite nojjig av det... men fullt hanterbar. Hon är ju så liten!  Gjorde i ordning henne och gick över till ridhuset där jag började med lite "hanteringsövningar" att hon inte fick gå in mig när jag stannar, följa efter mig när jag svänger, stanna när jag stannar etc. Hon var otroligt lyhörd för detta och man såg verkligen hur hon slappnade av och lyssnade på mig. Jätteduktig på att flytta för tryck etc. Kopplade sedan på långa tyglarna. Lite lätt förvirrad då hon inte förstod vad jag menade... men efter 3 gånger så hade hon koll på läget och gick som hon aldrig gjort annat! Hon är vääääldigt lättstyrd och på första tillfället kom jag lika långt som jag kommit med Rufus på alla dom gånger jag gjort det med honom!! Det är traven som hon inte riktigt har fattat helt ännu, men det är ju faktiskt första gången hon gör detta. Jag är riktigt imponerad och det var verkligen ett superkul pass! Det kändes myyyyycket bättre idag och kände att jag kom henne lite närmare när jag jobbade henne från backen. Vi kommer nog ha himla kul tillsammans!


Hem för en dusch och en kopp kaffe på hotellrummet och sedan gick vi iväg och bowlade. Första gången för Evelina! Tyvärr hade dom ingen sån där "backe" men hon kämpade på bra och var riktigt duktig! Jag vann!!! Vad annat hade ni väntat er?! Vidare ut på stan för lite shopping (Evelina fick en ursnygg julkjol!!) och lunch. Sen vandrade valda delar av familjen hemåt och jag fick shoppa lite i lugn och ro... Tyvärr stängde affärerna ganska tidigt så det blev inte mer än en tunika och ett par byxor.  Mycket snyggt i vinterns klädutbud tycker jag!


I kväll väntar nytt restaurangbesök och i morgon efter långfrukost släpper jag av Peter och Evelina på Busfabriken och åker sedan till stallet för att rida ut en runda med Dosan. Får se hur hon är i skog och mark! Pigg som tusan kan jag tänka mig...


Go lördag-kväll gott folk!

 
 
Rani

Rani

7 december 2009 00:46

Haha, jo det är lite annorlunda än grisiga och lite halvtrasiga stallkläder det :p Så hade jag ju linser i så ögonen var ju MYCKET mörkare än vanligt också. :)

Kul att det känns bra med lilla Dosan :) Och nej, jag skriver inte lilla för att retas, jag bara säger så i alla fall ;)
Kul att ni hade det mysigt i helgen. Kram

http://hastvarning.blogg.se

 
Ingen bild

Johanna & Olga

7 december 2009 07:42

Wow, det låter som en toppenhelg!!! Tänk om man kunde haft det så alltid! Det är attans att det där jobbet ska inkräkta på fritiden :-). Roligt med Dosan och jag förstår att det kanske inte är din drömhäst, men vilken chans att se hur det fungerar med en "heltidshäst" i ditt liv utan att köpa. Det får bli nästa steg... :-)

Kramar

 
Maria, Gwen & Diva

Maria, Gwen & Diva

7 december 2009 17:12

Vilken underbar och härlig helg du haft med lyxig familjetid men även fått egentid med Dosan.

Lycka till!
Kramiz

http://www.blancks.se

 
Rani

Rani

10 december 2009 15:48

Haha, jo jag håller med! Man tror ju att man har fått dyslexi :p

http://hastvarning.blogg.se

 
Rani

Rani

10 december 2009 20:21

Haha! :p Det blir så ibland :)

http://hastvarning.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av johanna - 19 maj 2010 21:12

OJ vad mycket det har hänt de senaste tre månaderna!!! Kan inte och vill inte skriva om just det här i bloggen.... Kan bara konstatera att det har varit för jävligt, men samtidigt utvecklande och lärt mig lite mer om vem jag är och vad jag vill med m...

Av johanna - 16 mars 2010 10:52


På något sätt inser även jag att jag kommer kunna gå vidare i livet, även om det just nu verkligen är en FYSISK påtaglig sorg och smärta som gör att jag inte kan äta utan rasar kilon... Men inget ont som inte har något gott med sig!   Har extremt...

Av johanna - 8 mars 2010 12:46


Så här känns mitt liv just nu....   Det har hänt mycket i helgen som varit. Jag och Peter har bestämt oss för att separera efter nära 11 år tillsammans, och det känns tungt. Väldigt tungt... Men ni som läser min blogg vet att det är bara att...

Av johanna - 6 mars 2010 16:55

I dag åkte jag till hästaffären, på min tränares inrådan, och införskaffade ett bridongbett som var aningen längre och en stång som var aningen kortare. Ska prova detta på Dosan i morgon får vi se hur det passar. Det blev även ett brunt schabrak, en ...

Av johanna - 5 mars 2010 18:24

     Glömde bort att jag hade ett synnerligen trevligt pass med Dosan i torsdags då jag spände på henne tömkörningsgjorden för första gången. Lite förvirrat i början, men när vi fått ordning på tömmarna och hon började förstå vad jag var ute e...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards