Direktlänk till inlägg 5 februari 2010

Äntligen!!

Av johanna - 5 februari 2010 22:10

Äntligen fick jag åka till stallet och pussa lite på Dosans bruna mule! :-)  Tog ett litet städryck här hemma på förmiddagen och var ganska mör efter det... Men lite kaffe och vila tillsammans med Oprah Winfrey gjorde att jag blev lite piggare igen! I stallet började jag med att mocka och lägga in nytt spån i boxen, packade hö och fixade mat och var sedan ganska svettig och darrig i benen... Gick ut och tog av Dosan täcket så hon skulle få lufta pälsen lite. Det var inte så kallt ute och jag tänkte att hon tycket det skulle vara skönt.


Gulliga "lillasyster" Donna, som delar hage med henne, har aldrig träffat henne utan sitt täcke på och hon gick försiiiiiktigt fram och nosade på henne. Såg så gulligt ut!!! Dosan tyckte inte det var fullt så gulligt utan surade som hon brukar om Donna kommer för nära... Tog tag i lite tvätt av lindor, schabrak, städade upp i skåpet, sopade stallgången i varje liten vrå, la in em-maten till hästarna och började sedan ta in dom från hagen. (jag hade insläppet) Samtidigt var det en traktor i en lada bredvid som härjade så alla hästarna mer eller mindre dansade salsa in... Lite jobbigt när man kände sig som en spratteldocka efter magsjukan....


Dosan fick äta lite medans jag pysslade med dom andra hästarna och sedan tog jag ut henne lös i stallgången för att borsta henne lite. Det var ju några dagar sedan hon fick lite pyssel och fix. Började med nya massageborsten som hon tycker såååå mycket om! Eftersom hon står lös i stallgången är hon så rolig när jag har den, för jag kan i princip stå stilla med handen så går hon själv och ställer sig där hon tycker jag ska klia henne! *haha* Hon är så söt med sin kamelmule när man kliar henne! :-) Efter den blir det ryktstenen för att få bort lösa hår och sedan piggborsten för en rejäl genomborstning.


Sen tycker JAG att jag ska damma av henne alla "lösa" hår med en mjuk rotborste, men det tycker hon inte alls om. Troligen kittlas den lite för mycket... Men vill man vara fin får man lida pin! Hon talar vääääldigt tydligt om att hon inte tycker om det, men säger man bara ett bestämt "nej" så slutar hon och står och tjurar lite istället. Jag tycker det är skönt att ha hästarna lösa när man pysslar med dom för då blir man mycket mer uppmärksam på vad hästarna tycker om och inte. Står dom fastbundna så kommer dom ju inte infrån det "onda" om dom vill. Inte för att jag direkt tror att min borstning gör ont på henne...men ni vet nog vad jag menar. Hon var på lite dåligt humör idag, men det är väl för att hon känner sig bortglömd av "låtsas-matte" kan jag tänka... :-)


Benen var lite galliga nu när hon inte gått så mycket, men såg ändå bra ut. Svansen var lite nerbajsad igen och jag kan inte BEGRIPA vad det beror på!! Jag ska ge henne "mag och tarm" en period så får vi se om det har någon effekt. Har bara kört det en knapp vecka ännu. Det som förbryllar mig så är att i boxen kan det vara 4 "bra" bajshögar och 1 lite lös. Varför är då inte alla högar lösa? Kan det vara när hon har ätit betforen som hon blir lös? Men hon har ju ätit betfor innan också! Någon som har några bra tips och idéer av er hästmänniskor där ute i cyberrymden får gärna lämna en kommentar!


Efter en ordentlig borstning av huvudet (hon älskar bakom öronen!) och lite pussande, småpratande och kelande gav jag henne tillåtelse att gå in i boxen igen och fortsätta äta sitt hö. Hon fick sova utan pyamas i natt då det bara är några enstaka minusgrader ute.


I morgon ska jag jobba (blä!), ha visning för UD-personal, ta hand om 4 konferenser och ta ikapp 3 dagars jobb på en halv dag... typ... Är inte direkt laddad för det just nu, men det blir nog bättre när jag väl är där. Efter jobbet blir det raka vägen till stallet och ett litet pass på en inte allt för överladdad Dosan hoppas jag.... Söndag blir det uteritt!


Och i morgon bitti har jag morgonfodringen - mysigaste stunden i stallet! ;-)


Trevlig fredagkväll på er!


p.s Restaurangen då????? En FRUKTANSVÄRD besvikelse!!! Dålig mat, dålig personal, "danske kroen" och hade EN dansk öl, och bara EN klassisk dansk rätt! Nej usch och fy!!! Peter smider planer att öppna egen restaurang istället.... Jag gav upp vid halva varmrätten och skippade t.o.m desserten. Det säger väl verkligen allt om hur sjuk jag har varit! ;-)  Eller kanske om hur dålig maten var.... d.s


 
 
Ingen bild

Johanna & Olga

8 februari 2010 07:52

Vilken mys-dag du verkar ha haft med Dosan, det är ju nästan så att man blir hästsugen själv!

Tråkigt med restaurangen! Man undrar ju hur svårt det kan vara att i alla fall hålla hyfsad kvalitet på personal och mat!? Jättesvårt för somliga tydligen... :-)

Ha det bra!

Kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av johanna - 19 maj 2010 21:12

OJ vad mycket det har hänt de senaste tre månaderna!!! Kan inte och vill inte skriva om just det här i bloggen.... Kan bara konstatera att det har varit för jävligt, men samtidigt utvecklande och lärt mig lite mer om vem jag är och vad jag vill med m...

Av johanna - 16 mars 2010 10:52


På något sätt inser även jag att jag kommer kunna gå vidare i livet, även om det just nu verkligen är en FYSISK påtaglig sorg och smärta som gör att jag inte kan äta utan rasar kilon... Men inget ont som inte har något gott med sig!   Har extremt...

Av johanna - 8 mars 2010 12:46


Så här känns mitt liv just nu....   Det har hänt mycket i helgen som varit. Jag och Peter har bestämt oss för att separera efter nära 11 år tillsammans, och det känns tungt. Väldigt tungt... Men ni som läser min blogg vet att det är bara att...

Av johanna - 6 mars 2010 16:55

I dag åkte jag till hästaffären, på min tränares inrådan, och införskaffade ett bridongbett som var aningen längre och en stång som var aningen kortare. Ska prova detta på Dosan i morgon får vi se hur det passar. Det blev även ett brunt schabrak, en ...

Av johanna - 5 mars 2010 18:24

     Glömde bort att jag hade ett synnerligen trevligt pass med Dosan i torsdags då jag spände på henne tömkörningsgjorden för första gången. Lite förvirrat i början, men när vi fått ordning på tömmarna och hon började förstå vad jag var ute e...

Ovido - Quiz & Flashcards