Alla inlägg den 18 januari 2010

Av johanna - 18 januari 2010 21:46

I dag får det bli blogg om två dagar!


Söndag

Lång härlig sovmorgon med mysfrukost och familjefrid! Sedan åkte sambo och dotter för att köpa längdskidor och jag åkte till stallet där jag mötte upp min kära vän och hästkompis Lotta. Hon är den som har lärt mig grunderna i ridning och hästvett då jag i princip bodde i deras stall under hela grundskoletiden... Jisses vad mycket tok vi har gjort tillsammans! Och nu bor vi båda i Örebro! Hon har ingen egen häst men rider lite då och då när längtan blir för stor... Och idag skulle hon få rida på älsklings-Dosan! Rani hade bett mig ta hand om Rufus för hon var bortrest och då passade vi på att rida ut tillsammans. Med oss hade vi också Jennie och Victoria + Johanna Kung som lånat Assar. Har börjat med att sätta en "ridtid" då vi ska sitta klara i sadeln och på så sätt kan den som vill vara där i förväg och fixa box, mat etc. medans andra kanske vill göra det efteråt istället. Myyyycket bättre än då vi förr kunde vara i stallet sjukt många timmar bara för att rida ut tillsammans. Man har tillräckligt dåligt samvete ändå när man är borta så mycket som man är.


Det var väldigt blåsigt ute och en skön samling ryttare som red iväg. Lotta på Dosan som inte ridit på väldigt länge.... Jag på Rufus som inte har gått ordenligt dom senaste veckorna... Jennie på en 4-åring som inte är helt trafiksäker... och Johanna på Assar som inte varit ute på skogstur med så många hästar på läääänge. Men allt gick så bra så bra. Lotta tyckte Dosan var rolig, och hon är den typen av häst som jag vet hon gillar och misstänkte att det skulle bli lite "kärlek vid första ögonkastet". Dosan gick som vanligt längst fram med spetsade öron och tyckte livet var toppen. hon är bara så härlig den hästen!!!


Rufus var också väldigt pigg och glad men höll sig i skinnet. Han kändes så stoooooor!!! Tidemantygel var på vilket gjorde att han inte kunde bängla så mycket med huvudet, vilket han heller inte gjorde. I traven på skogsvägarna tuggade han nöjt på bettet och gick i fin form. I galoppen var det, som vanligt, lite ösigare men ändå kontrollerat. Stundtals....  *haha*  Blev jättesugen på att ta ett dressyrpass med honom! Får väl göra det någon dag när jag hinner med två hästar, och Rani vill plugga istället...


Det var en härlig runda med både trav och galopp i snön. Jag är bara så otroligt TRÖTT på att hålla på med glasslock i skorna... I morgon är det jag som ringer hovis och ber henne komma och sätta på snösulor på Dosan!!!! Grrrr... Att brodda tycker jag inte är så farligt och eftersom hon inte går så mycket uteritter nu när jag bara kan rida ut på helgerna, så tror jag att jag skippar att ha fasta brodd i. Hon är säker på foten den fröken!


Måndag, idag, var det så Cissi-tränings-dag! Jag har varit ledig idag eftersom jag jobbade i lördags så det blev åter igen en lååååång morgon i sängen med kaffekoppen och en bra bok (som jag omöjligt kan sluta läsa!!!) Evelina stannade hemma från dagis och Peter började inte förrän kl. 18 så det var en mysig dag med familjen! Jag åkte till stallet vid lunchtid för att mocka, fixa maten, packa bilen och fixa transporten. Det är skönt att ha allt färdigt när man sedan kommer hem på kvällen. Hem igen för att göra middag tillsammans med Evelina. Jag bad Rani som hade insläppet, att ta in Dosan när hon kom til stallet så hon verkligen fick äta sin em-mat, kissa (som hon alltid gör när hon kommer in!) etc. När jag kommer till stallet vid halv fem är hästarna fortfarande ute... :-(  Det är bara att gilla läget och jag klandrar verkligen inte Rani för detta. Vill jag att min häst ska komma in en viss tid får jag ta ansvar för det själv. Det är bara att det inte blir som man tänkt sig.... Nu fick stackars Dosan slänga i sig lite mat och hö medans jag borstade henne i boxen. Ut på stallgången för att klä på henne. I dag fick hon sitt nya, röda schabrak som hon verkligen var jättefin i! :-)  Jag lever ju efter devisen att "kan man inte rida kan man i alla fall se UT som om man kan" :-.)) 


Det var lite läskigt väder med regn och minusgrader vilket gjorde det väldigt halt. Ändå körde vi med min odubbade bil vilket gick bra ändå. Jennie och Rani följde med. Och Evelina förstås! Vi kom i väg i tid och jag kunde promenera henne och skritta fram henne en bra stund innan träningen. Hon gick ganska avslappnat och bra från början. Men hon tycker det är sååå jobbigt när ekipaget före lämnar ridhuset. Gnäggar så olyckligt... Men sen blir hon lika glad när nästa häst kommer in i slutet av passet! :-))  Hon gick i mycket bättre form idag i både trav och galopp. Skänkelvikning mot sargen gick också bra. Min sits är fortfarande bedrövlig... Hur svårt ska det vara att sitta lite mer avslappnat????!!!!!  Cissi vill att jag ska bli mer hjulbent och inte knipa med låren så mycket. Jag verkligen överdrev det ett varv och satt med benen rakt ut bokstavligt talat!!!! Då gick Dosan bra..... Så det är bara för mig att inse att mycket av vår ridning handlar om att jag måste lära mig att sitta på ett nytt sätt! UÄHAHGHAGH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Det är så frustrerande när man vet att hästen har kapaciteten men att det är JAG som stör henne och gör fel så hon inte riktigt "kommer till sin rätt". Well, jag har inte haft henne så länge... och det BLIR verkligen bättre och bättre för varje gång. I dag kände jag att jag verkligen kunde RIDA henne och inte bara sitta uppe på ryggen och vara rädd för att störa henne... Har man en sportbil så måste man våga utnyttja det och inte ligga och köra runt i 10 km/timman för att man är rädd att inte klara av att köra den.... Men å andra sidan är det ju samma liknelse med Dosan och sportbilen - När man känner sig säkrare och får in alla växlar så kör man också bättre och bättre!


Kul som attan är det i alla fall varje lektion, och kul att Cissi tycker om Dosan! Hon var i och för sig lite svårare att tycka om när vi skulle lasta henne för hemfärd vilket hon inte alls ville.... Nu har hon lärt sig på vilket avstånd hon ska börja sätta i bromsen så vi inte kommer åt henne med linorna... Men när hon väl kommer innanför dom så behöver man bara nudda henne med dom så går hon på!!!! Grrrrrr.... Det måste bli en dag då jag tar mig "all tid i värden" och bara ger mig den på att hon ska gå på själv för att bryta hennes beteende. Hon är inte ett dugg rädd eller så. Hon bara stenvägrar på sitt lilla prinsess-sätt... :)  Lite tror jag har med att göra att hon är väldigt kissnödig och gärna skulle vilja kissa innan hon åker hem. Men hur får man en häst att göra det på kommando????......  Det var det första hon gjorde, som jag misstänkte, när hon kom hem igen!


Skönt att ha stallet avklarat när man väl kommer hem igen. Evelina var huuuur duktig som helst och inget gnäll och gnöl och hjälpte till med att fixa i ordning Dosan. Jag älskar verligen den ungen så mycket!!!! I morgon är det "Evelina-dag" då Dosan får vila. Det blir snabb-besök i stallet på vägen hem från jobbet. E har gymnastik efter dagis och brukar gå dit med en granne, vilket gör att jag inte behöver vara där och hämta henne förrän vid halv sex. Då har jag ändå lite tid till att mocka och fixa iordning och t.o.m pussa lite på Dosan innan jag måste åka och hämta E. Alla nöjda och glada!


Dosan får sova utan pyamas nu när det ligger runt nollan ute. Det tror jag hon tycker är skönt att få slippa ha täcke 24 timmar om dygnet... Däremot verkar hon inte tycka om att ha rent i sin box! Varje gång jag har slängt in en ny spånbal så har hon skitit överallt!!!! Omöjligt att få henne att bara bajsa i ett och samma hörn i sin box. Någon som har något knep så man kan lära dom att göra det????


Nej nu måste jag läsa lite mer i min bra:iga bok innan jag somnar....


Nattens Nattens!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards