Alla inlägg den 29 januari 2010

Av johanna - 29 januari 2010 12:46

Rubriken låter kanske liiiiiite mer spännande än vad verkligheten är... men vad gör man väl inte för att ni ska läsa mina inlägg?! :-)


Är så gräsligt nöjd med gårdagens träningspass med Dosan!! YES! Äntligen har jag hittat något jag känner fungerar och kan få oss att börja jobba tillsammans på ett nytt sätt. Blev sen kväll i stallet och alla var på väg hem när jag kom dit... men å andra sidan hade ju Dosan fått smälta maten i lugn och ro! Blev inte fullt så mycket borstat som i går, men å andra sidan hade hon knappt ett dammkorn på sig. På med skydd, sadel och träns - ja efter den sedvanliga lilla puss- och kel-stunden förståss. Hon är så duktig på att stå lös i stallgången och är så lugn vid all hantering i stallet. Skönt! :-)


Gick iväg till ett mörkt och tomt ridhus där jag satte på radion och sedan började skritta fram henne på lång tygel. Hon fick ca 10 min. på lång tygel där jag själv jobbade med att bara styra henne med vikthjälperna. Inser att jag måste VERKLIGEN träna mer på att bli starkar i min vänstra sida som jag inte alls har samma "kontakt med" som den högra. Oliksidig? Jo tack! Bra övningar för att komma mer i balans mottages tacksamt!


Kortade sedan tyglarna för att jobba som gårdens pass med små volter och krumelurer, ställa och böja etc. Hon var sååååååå mjuk i munnen, koncentrerad, fokuserad och avslappnad direkt från början att jag bara satt och log. :-) Tuggade på bettet så det skummade ner på frambenen och redan efter två varv kom den där "sucken" som jag strävar efter. Provocerade henne att gå ner mot läskiga ingången lite och fortfarande behålla fokus och det gick ganska bra. Sen kom Libbe till ridhuset och vi skrittade runt på långa tyglar och småpratade lite. Skönt med "gamla farbrorn" som går förbi läskiga hörnet utan att blinka och då kan Dosan också följa med och bli lite säkrare.


Kortade tyglarna igen och fortsatte mitt arbete men la nu in övergångar till halt och till trav. Så fort hon tog bra fattning till trav och bara några enstaka travsteg i rätt och avslappnad form saktade jag av till skritt. Hon gick super även nu! Efter ca 25 minuters arbete fick hon lång tygel och skritta på lite för att sträcka ut sina leder och sedan gick vi tillbaka till stallet. O.k vi gick inte... jag SVÄVADE tillbaka till stallet för jag är så glad att jag hittat ett sätt för oss att kommunicera på! HÄRLIGT!!!


Kopplingen till Anky är att jag kom på något jag läst mycket i Emelie Brolins blogg, som rider för Anky. Och det är "kontroll på varje steg"!!!! Inte gå vidare förrän man har full kontroll. Ta tillbaka. Gör halt. Sakta av. Kontrollera varje steg!

Och precis så var det på träningen igår! Verkligen en "aha-upplevelse" som jag kommer bära med mig. Även bra "liljeholmens" som kom gällande min sits och min vänstra sida.


Är såååå sugen på att rida i dag också, men jag träffar min familj så sällan... I morgon blir det i alla fall uteritt med Jennie i snön. Härligt!!!


Tjing!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards