Alla inlägg den 31 januari 2010

Av johanna - 31 januari 2010 11:09

Hade tagit så fina bilder med mobilen igår som jag tänkte lägga ut i bloggen idag! Men icke sa nicke!! Istället åkte jag med familjen och åt middag på Pizza Hut och efter Robinssonfinalen (som var sååå töntig!!! Att dom skulle RÖSTA fram en vinnare kändes inte så väldigt "överlevnadstävling"....) blev det en Wallanderfilm som var väldigt bra och efter det somnade jag.... :-( Så det får bli ytterligare ett blogginlägg utan bilder. Dom kommer (förhoppningsvis) i kväll istället!


Lördagen bjöd på en förmiddag i Evelinas sällskap då Peter jobbade extra några timmar på da'n. Långmys i sängen och frukost vid 10.30 Efter lite diskplock och röj åkte jag och Evelina till affären för att hämta ut en försenad födelsedagspresent som farmor skickat med posten. Det var jättesnygga kläder (som alltid till barnen!) och en trollerilåda som blev väldigt uppskattad av fröken. Vidare till Marieberg för lördagsgodisinköp, gurkmeja till Dosan och en sväng till ridsportsbutiken. Jag har ju ett presentkort där som jag inte har utnyttjat ännu. Tycker tyvärr inte att dom har så mycket där... men lyckades hitta en skön massageborste till Dosan (bild kommer!) och ett par bruna, snygga jordpurshridbyxor till mig, som dessutom var på rea. Har alltid velat ha sådana för dom ser så sköna ut att ha när man bara har en "slappedag i stallet" eller när man ex. rider ut i skogen. Lyckades pressa mig ner i ett par 38 och kände mig väldigt nöjd med det. O.k kanske kan tänka mig att få bort ytterligare en bilring runt magen så sitter dom ännu snyggare....  Får väl manekänga lite i dom sen och lägga ut en bild! ;-)


Åkte hem och lördagsfikade lite med familjen för att sedan åka vidare till stallet där det stod uteritt på schemat. Det var ett riktigt kalasväder med sol och klar himmel. Najs!! Broddade (efter lite svordomar... Ska inte nya skor ha perfekta gängor för brodden???) och gjorde henne färdig i sitt snygga, röda schabrak (bild kommer!). Ländtäcke på och drog själv på mig tjocka termobyxorna och go'a halsduken. Med oss på ritten fick vi sällskap av både Assar, Victoria och Rufus!


Vi tog "vanliga" vinterrundan (blid kommer!) men den börjar bli lite vääääl häftig för Dosan märker jag. För henne att trava i snön känns ungefär som när hon travar över upphöjda bommar i ridhuset. Tänk er själva vad det måste vara tungt för henne att gå så en längre tid! Dom andra hästarna är ju bra mycket större och har längre ben vilket innebär att dom inte behöver ta i lika mycket i djupsnön. Blev en liten galopp, lång skritt och sedan ytterligare en sträcka med två galopp-pass innan vi skrittade hemåt. Dosan tog VERKLIGEN i när vi galopperade i snön!! Hon HOPPADE över snön och lyckades även skjuta iväg en brall mitt i alltihop. Jisses vad kul hon tycker det är!! :-)


Dagens "halleluja-moment" var när jag kortade tyglarna på henne i skritten och kände hur hon direkt svarade med att vara mjuk i munnen, sänka nacken och fokusera på mig. Och detta efter TVÅ PASS??!!!! Hon är SJUKT lättlärd den hästen!! Jag blev så glad!!! Tog tyglarna vid några tillfällen och så fort hon reagerade rätt fick hon lång tygel igen. Hon har alltid varit väldigt tittig när vi är ute men "kort tygel" nu för tiden betyder verkligen fokus på "matte" vilket känns jättebra! Nu ska vi bara utveckla detta till alla gångarter vilket jag tror inte är långt borta. Bara vi tar det lugnt... andas... slappnar av... fokuserar på kontroll i varje steg...  När hon däremot får lång tygel får hon älga på hur mycket hon vill, vilket hon gör med öronen spetsade och sjumilakliv. Ingen av dom andra slöfisarna som ens var i närheten av att hänga på hennes tempo... *haha*


Efter avslutad ritt strechade jag henne fram och bak (något jag ska börja göra efter varje pass då jag tror det är bra för henne!) och sedan blev det "storstädning" av den lilla hästen. Först massageborsten som hon tyckte var sååååå skön! Särskilt mellan frambenen och bak på rumpan. :-) Därefter ryktstenen för att få bort lite löst hår och till sist en rejäl, klassisk ryktning av hela kroppen. På med varma pyamasen och sedan fick hon stå och sova lite medans jag fixade boxen till henne. Innan hon gick in i boxen stod vi och pussades lite med mulen mot min kind... Hon är så jäkla go' den hästen och jag känner jag har en helt annan kontakt med henne nu för tiden! När jag har blivit lugnare och tryggare i min ridning så smittar det även av sig på vad jag utstrålar för energi tror jag. Och den tycker Dosan om.. !


När jag åkte hem var jag tvungen att tvungen att ringa Lisa och berätta hur otroligt mycket jag tycker om den älskade lilla Dosan! Jag är sååå tacksam att jag får ha henne i mitt liv!!


Nästa inlägg blir väl en bildbomb kan jag tänka... Nu ska jag jobba lite till (är inne och jobbar en söndag. Bläää....)


p.s Just det! Lyckades prata lite med Johanna W i telefonen också vilket alltid är lika roligt. Saknar att hon inte bor närmare mig/oss då hon är en vän i vars sällskap jag verkligen trivs och kan vara mig själv. Är det någon som vill låna ut en träningsvillig hund till en otrolig hundmänniska en period (kanske bara för att träna & tävlas lite innan avelsboxen ex.) så hör av er! Hon behöver motivation och träningssug nu när hennes "sötaste måndagsexemplar" är sjuk. Tycker jag i alla fall. Kanske hon inte själv tycker.... (sorry Johanna!) d.s

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards