Direktlänk till inlägg 11 januari 2010

Så nöjd så nöjd!

Av johanna - 11 januari 2010 22:23

I dag har det varit en stressig dag... och så kommer tyvärr dom flesta måndagar att bli. Ja förutom då jag har jobbat helg och kan vara ledig en måndag istället. Inte alls mig emot! Som tur är kommer det bli lite sådana dagar framöver.


Började dagen, nej natten, med en Evelina som hade förskräckligt ont i magen och sprang på toa hela natten. Det kan vara hennes mamma som kanske hade i liiiite för mycket laxerande medel i hennes kvällsmat då hon tidigare under kvällen var så hård i magen att hon bara satt och skrek och grät. Usch vad jag tyckte synd om henne!!! Ja ja. Nu kom det ju ut i alla fall... Vi var dock lite möra efter sömnbristen i morse så vi tog oss lite sovmorgon innan det var dags för dagis och jobb. Jag tog mig även friheten att stanna vid stallet och mocka till Dosan så det var gjort inför kvällen.


På jobbet väntade massor med lappar på skrivbordet... och ett ledningsmöte mellan kl. 10-13. Lite snabb lunch och sedan jobb till 15.30 då jag skyndade mig hemåt. Förbi affären för att bunkra upp lite "muta" och middag till Evelina som är tvungen att följa med mig på hästträningen varje måndag... Det blev plättar, varm choklad, ett äppel och en liten chokladbit. Jag är verkligen en mönstermamma som ger henne nyttig och näringsrik mat varje dag!!! :-s


Vidare till dagis där hon faktiskt följde med utan alltför mycket bråk och tjafs. Kors i taket! Till stallet för att koppla på transporten, göra i ordning Dosan (Tack Evelina för hjälpen med att kratsa hovarna, rykta och sätta på transportskydden!) och vi var riktigt bra i tid! Stackars Jennies häst var konstigt svullen i ganaschen och feber... Mysko... Hoppas det inte är något alvarligt!  Efter lite mecklande med bilar (Tack Jennie att jag fick köra med din bil som har dubbdäck!) så blev det lastning av fröken som gick på direkt! Vi hade två personer på sidorna, men dom behövde i princip bara visa sig så gick hon på. Duktig flicka! Ska bli skönt när man kan lasta och köra henne ensam. Tycker verkligen inte om att köra transport nu när det är vinter och halkigt men Rani var gullig och följde med mig i bilen. (Tack även till dig!!)


Gick in med Dosan i ridhuset och började göra i ordning henne. Efter liten promenad i ridhuset hoppade jag upp på henne och skrittade fram henne med hjälp av Evelina som säger vilken bokstav man ska gå till och sedan ska jag rida dit utan att använda andra hjälper än blicken. Funkar superbra och gör en verkligen uppmärksam på hur viktigt det är att se dit du ska! Gjorde lite bakdelsvändningar och framdelsvändningar lite trav och några varv i galopp på volten. Hon var sååååå fin och avspänd direkt från början!!! Jättehärligt!


Sen kom Cissi och lektionen började. Jobbade vidare på avslappningen och hon gick mycket bättre idag. Det är fortfarande min sits... och min hand som glappar lite för mycket! Framdelsvändningar, skänkelvikning längs långsidorna och på diagonalen var bra övningar för att få henne att slappna av. Hon tycker det är mycket roligare också när det händer lite saker. Nu har jag lite att träna på inför nästa gång! :-)


På slutet kom Cissis man in med deras lilla sällskapshäst som är en minishettis. Att inte Dosan höll på DÖ????!!!!!!!!!!!!!!  Hon stirrade så jag trodde ögonen skulle hoppa ur huvudet på henne. Sen gick hon försiktigt fram och skulle nosa på honom men när han sträckte fram huvudet la hon in turboväxeln bakåt så rädd hon blev! *haha*  Vi red vidare och den lilla shettisen gick omkring i ridhuset, la sig ner och rullade sig och höll på till Dosans stora förskräckelse.


Men å andra sidan gick hon såååå braaaa när han var där! Vilket steg och vilken lyhördhet för mig! Hon var väl så rädd och chockad så den enda trygghet hon kände var i att lyssna på mig... Hon var verkligen en fröjd att rida och jag var så glad och stolt över min lilla häst när vi var klara. Hon går från klarhet till klarhet varenda dag och det ska bli roligt att se hur långt vi kommer tillsammans. Roligt också att Cissi tycker om henne. Hon tycker hon är så söt och positiv att jobba med! Min lilla sportbil...


När vi skulle hem gick hon på direkt och med en stelfrusen Evelina for vi hemåt för att fixa det sista med mat, ta in alla saker, mocka ur transporten, lämna tillbaka den etc. Jag sprang som en skottspole fram och tillbaka och ville bara få hem Evelina så hon blev varm och kunde gå och lägga sig för att sova. Det är bara att inse att måndagarna ser stallet ut som ett bombnedslag efter mig! Men jag vet att jag kan ta igen det på tisdgarna då hon får en vilodag.


På onsdag ska vi försöka rida lite bomarbete i ridhuset, på torsdag blir det nog lite långa tyglar alt. dressyr, fredag konditionsträning i ridhuset, lördag skrittrunda ute och söndag lite dressyrträning i kombination med uteritt. Å så är det snart måndag och ny träning igen! :-))


NU ska jag krypa ner i sängen med min bok, tina upp lite under täcket och sedan sooooova..... Zzzzzz......

 
 
Ingen bild

Johanna & Olga

12 januari 2010 07:45

Man kan säga att de är en hel del häst i ditt liv nu, eller? Kan tänka mig att de är så när man är med häst. Kul att det går så bra för er! Tänk så mycket mer tid man hade haft om inte det där jobbet hade inkräktat och tagit tid från ens fritid, !!! :-) Måste också säga att Evelina är fantastisk som hänger med på dina "upptåg". Eller är det bara så att ni har uppfostrat henne väldigt väl :-).

Kramar

 
Ingen bild

johanna

12 januari 2010 15:18

Ett lydigt barn är ett lyckligt barn.... :-) Kram på dig med!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av johanna - 19 maj 2010 21:12

OJ vad mycket det har hänt de senaste tre månaderna!!! Kan inte och vill inte skriva om just det här i bloggen.... Kan bara konstatera att det har varit för jävligt, men samtidigt utvecklande och lärt mig lite mer om vem jag är och vad jag vill med m...

Av johanna - 16 mars 2010 10:52


På något sätt inser även jag att jag kommer kunna gå vidare i livet, även om det just nu verkligen är en FYSISK påtaglig sorg och smärta som gör att jag inte kan äta utan rasar kilon... Men inget ont som inte har något gott med sig!   Har extremt...

Av johanna - 8 mars 2010 12:46


Så här känns mitt liv just nu....   Det har hänt mycket i helgen som varit. Jag och Peter har bestämt oss för att separera efter nära 11 år tillsammans, och det känns tungt. Väldigt tungt... Men ni som läser min blogg vet att det är bara att...

Av johanna - 6 mars 2010 16:55

I dag åkte jag till hästaffären, på min tränares inrådan, och införskaffade ett bridongbett som var aningen längre och en stång som var aningen kortare. Ska prova detta på Dosan i morgon får vi se hur det passar. Det blev även ett brunt schabrak, en ...

Av johanna - 5 mars 2010 18:24

     Glömde bort att jag hade ett synnerligen trevligt pass med Dosan i torsdags då jag spände på henne tömkörningsgjorden för första gången. Lite förvirrat i början, men när vi fått ordning på tömmarna och hon började förstå vad jag var ute e...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards