Direktlänk till inlägg 16 januari 2010

Speedad häst!

Av johanna - 16 januari 2010 12:05

I onsdags tänkte jag och Doktor Kung jobba lite med bomövningar i ridhuset. Kul som omväxling för Dosan, och kul att se hur hon reagerar på det här med bommar!


Det blev 4 upphöjda kavaletti på ena långsidan och tre galoppbommar på övre volten. Hon kändes pigg men fin i uppvärmningen och gjorde travbommarna jättefint. Galoppbommarna var dock inte hennes starka sida.. Vet inte vad hon fick för fnatt men hon lyckas galoppera och byta galopp mellan varje bom och korsa fram och bakben så jag trodde hon skulle snubbla och dyka ner i ridhusbotten! Hmm... Vi avslutade den övningen innan hon slog halvt ihjäl sig. Får ta hjälp av någon duktig hoppis som kan hjälpa mig få ordning på det!


Sen satte vi upp ett rättuppstående på ca 65 cm. Kom i trav mot det och wiiiiiii så kul hon tyckte det var!!!! "Sög tag" i hindret och hoppade så fint med öronen spetsade. Det här tyckte hon var kalaskul!!! :-) Tog det även i galopp några gånger från båda hållen. Hon blev piggare och piggare för varje gång och busade efter hindret. Hon skulle vara en kalashopphäst!! Det hjälpte kanske inte så mycket på min plan att få henne att slappna av tillsammans med mig... men vi hade ett superkul pass tillsammans! :-)


Samma dag satte jag även in en "äppelsten" som jag tänkte hon kunde roa sig med lite i boxen. Typ saltsten men med äppelsmak och med MASSOR av socker såg jag när jag läste på förpackningen. Hon blev helt galen i den och ÅT stora tuggor från den!  Dagen efter kommer jag till boxen och då är HELA uppäten!! HJÄLP! hon måste ju fått världens sockerchock!!! Det blir inga fler sådana till henne utan får ge henne "vanliga" äpplen att äta istället....


Gjorde i ordning henne för ett pass i ridhuset och hon var så fin med vitt schabrak och vita lindor. Hon är verkligen världens sötaste lilla prinsessa! :-) Kände redan på framskrittningen att lilla fröken var laddad idag... Vi jobbade ganska länge i skritt med att böja, ställa, flytta... och sen fick vi sällskap av ytterligare en häst i ridhuset. Myyyycket mysko tyckte Dosan men det gick ändå ganska bra. Jobbade fint i galoppen men varvade sedan upp sig då den andra hästen spunkade loss lite. Ryttaren tog av sin jacka och la på sargen och den hade ett glansigt foder som Dosan tyckte var UR-FARLIGT!!!! Hon kastade sig iväg i full galopp över hela ridhuset och var väldigt upprörd över denna jacka! Herregud. Nästan att jag trillade av... Sen var hon väldigt på tårna och jag hade svårt att få henne att slappna av. Insåg att det inte är mycket att bråka om utan ta nya tag en annan dag, så jag skrittade av henne på långa tyglar (som gick i 100 km i timman!!) och gick med en småtaktande häst till stallet igen. Precis när vi skulle in genom stalldörren blev hon rädd för något bakifrån och galopperar på stället in i stallet bakom mig... Oj oj oj. Helt klart lite speedad häst! Vad VAR det i den där äppelstenen egentligen???


Pysslade om henne och gav henne en ordentlig rykt innan hon fick gå in i boxen igen. Hon har massor av kliställen just nu!! Tror hon är trött på alla täcken! I helgen ska hon få gå utan en stund för då är det inte mer än -2 grader. Hon kommer säkert rulla sig i snön! :-)


Nu ska jag jobba vidare. Blir nog långa tyglar med henne i eftermiddag.


Tjing!

 
 
Ingen bild

Lisa

16 januari 2010 15:14

Asså det roligaste med bloggen för mig är nog att jag VERKLIGEN kan se allt framför mig, allt du berättar!
Ja ibland är vår älskade lilla prinsessa liiiite upprörd av olika situationer. Jag tror att det blir perfekt med långa tyglar på det idag :) Man kanske inte kan kalla gårdagen för något annat än Miljöträning...hihi. Har du provat det där med att klämma låren än?? :P

 
Ingen bild

Johanna

16 januari 2010 15:23

Just det! Det har jag helt glömt. Hon gick så bra sist så jag tänkte inte på det... :-) Ja miljöträning är nyttigt för henne OCH för mig, så jag lär mig att behålla lugnet...andas... och inte bli upprörd över att HON blir upprörd.... Ja du hör ju själv hur bra den hästen verkligen är för mig! :-)

Kul du skriver kommentar! Då lovar jag att blogga lite mera... :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av johanna - 19 maj 2010 21:12

OJ vad mycket det har hänt de senaste tre månaderna!!! Kan inte och vill inte skriva om just det här i bloggen.... Kan bara konstatera att det har varit för jävligt, men samtidigt utvecklande och lärt mig lite mer om vem jag är och vad jag vill med m...

Av johanna - 16 mars 2010 10:52


På något sätt inser även jag att jag kommer kunna gå vidare i livet, även om det just nu verkligen är en FYSISK påtaglig sorg och smärta som gör att jag inte kan äta utan rasar kilon... Men inget ont som inte har något gott med sig!   Har extremt...

Av johanna - 8 mars 2010 12:46


Så här känns mitt liv just nu....   Det har hänt mycket i helgen som varit. Jag och Peter har bestämt oss för att separera efter nära 11 år tillsammans, och det känns tungt. Väldigt tungt... Men ni som läser min blogg vet att det är bara att...

Av johanna - 6 mars 2010 16:55

I dag åkte jag till hästaffären, på min tränares inrådan, och införskaffade ett bridongbett som var aningen längre och en stång som var aningen kortare. Ska prova detta på Dosan i morgon får vi se hur det passar. Det blev även ett brunt schabrak, en ...

Av johanna - 5 mars 2010 18:24

     Glömde bort att jag hade ett synnerligen trevligt pass med Dosan i torsdags då jag spände på henne tömkörningsgjorden för första gången. Lite förvirrat i början, men när vi fått ordning på tömmarna och hon började förstå vad jag var ute e...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards