Direktlänk till inlägg 17 januari 2010

Lite lugnare idag..

Av johanna - 17 januari 2010 09:39

I går var Dosan lite lugnare... :-)  Bästa stunden i stallet är när alla hästar kommit in, har ätit sin em-mat och står och halvsover i sina boxar. Det är så tyst och det enda man hör är deras djupa andetag... Mysigt! :-)  Riktigt så blev det inte i går i och för sig, men jag mockade, hade insläppet och fixade sedan med mat/hö etc. så Dosan fick äta upp lite av sin em-mat. Hon får ju bara lite lättsmält betfor på e.m så jag tycker inte det är så farligt att jag jobbar henne ganska nära inpå em-maten ändå.


Tog ut henne i gången och nu har hon verkligen lärt sig att stå helt stilla där när jag gör i ordning henne. Duktig tjej! Hon verkar mycket bättre i magen för hon är inte alls skitig i svansen längre som hon var i början. Kan bero på att hon inte få så mycket pepparkakor av mig kanske... (Sorry Lisa men jag tror inte det är helt bra för hennes mage!) Å andra sidan får hon mycket kärlek och go's vilket jag tror hon blir lika glad över att få! :-))  Borstade och ryktade och suckade över att jag i morgon (läs idag) måste brodda och klippa glasslock... Jag vill ha ut en hovslagare NU som kan sätta snösulor på henne!! Blir tokig!!  Dosan stod och sov med underläppen hängandes ner till stallgolvet... :-) Å så kelade hon lite med stallkatten Mozart som hon tycker väldigt mycket om. Dom är så gulliga att se tillsammans!


Fick sällskap i ridhuset av Jennie och Victoria, plus någon okänd ryttare som var där. I dag var det långa tyglar som skulle tränas och hon är bara sååå duktig på det!! Måste där, precis som i ridningen, vara väldigt noga med att inte bli för stark och "på" vilket hon inte förstår. Skulle göra en avsaktning och hade inte jämnt tryck i båda tyglarna och vips så gick hon skänkelvikning istället... *haha*  Hon vill så mycket hela tiden lilla gose-tjejen! Travade lite men det tyckte hon var konstigt att göra när jag gick bredvid. Nästa gång måste jag ha med mig ett spö som jag kan lägga på rumpan lite så hon förstår att hon ska hålla sitt travtempo trots att jag bara går bredvid henne. Hon gjorde några bra steg i alla fall! Även här är jag van från Rufus med en häst som ligger på i handen och man får bromsa hela tiden. Inte här... När jag tar i tyglarna saktar hon av direkt... Hon måste bara förstå vad det är jag begär av henne så kommer hon gå som en klocka! Tror jag ska ta en lektion för Moa så hon kan hjälpa mig lite med hur jag ska göra innan jag hittar på något eget dumt. ;.)  Vi gjorde även skänkelvikning mot sargen och det fixade hon jättebra. Hon är så jäkla lättlärd den där hästen!!


Hon verkade trivas med att jobba utan sadel och ryttare men ändå få jobba lite dressyr. Synd att inte veckan har fler dagar... när ska jag hinna träna allt jag vill???!!! 


Skyndade mig hem efter stallet för jag tänkte familjen stod och väntade på mig... men icke sa Nicke. Dom hade ROCKkonsert i sovrummet!!! Peter har ny gitarr och Evelina sjöng i sin mikrofon, och sen stereon på med hög musik som dom jamade loss till. Dom är för härliga!!!


I dag blir det uteritt med Jenni och Johanna och även min kompis Lotta som ska följa med. Jag har hand om Rufus idag också så då blev det en häst "över" att rida. Ska bli roligt! Men ytterligare en häst utan snösulor... *suck*


Återkommer med blogg efter Cissi-träningen i morgon!


F

 
 
angelica

angelica

17 januari 2010 10:07

söt häst :)

http://angiepangie.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Lisa

17 januari 2010 18:21

Hellu där! Jag blir sååååå avundsjuk på dig! Vill också vara med...=)
Hoppas ni hade en fin dag och en buskul tripp ute i naturen. Har ni räknat något mer på foderstaten, är den fastställd nu? Lycka till imorn....puss puss puss
Om du har tid och möjlighet skulle det absolut vara toppen om du vill skicka några bilder på henne till mig eller lägga ut på bloggen =) Känn ingen press :P
Näckade hon något sen i helgen?? Kan tänka mig hur skönt det skulle vara om man själv gått omkring i två månader som en Michelinegubbe....Jisses.
Vi hörs imorn.
Kram kram kram

 
angelica

angelica

17 januari 2010 19:13

hon är 10år nu.. jag har haft henne sen i juli och vi har inte tävlat än, då jag har haft bröten fotled och hästen har varit halt, men nu är vi igång igen och hoppas att vi kan debutera snart :)
hur gammal är din häst? ioch tävlar ni ? :)

http://angiepangie.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Johanna & Olga

18 januari 2010 13:31

Mycket häst blir det...tur att resten av familjen kan underhålla sig själva!!! :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av johanna - 19 maj 2010 21:12

OJ vad mycket det har hänt de senaste tre månaderna!!! Kan inte och vill inte skriva om just det här i bloggen.... Kan bara konstatera att det har varit för jävligt, men samtidigt utvecklande och lärt mig lite mer om vem jag är och vad jag vill med m...

Av johanna - 16 mars 2010 10:52


På något sätt inser även jag att jag kommer kunna gå vidare i livet, även om det just nu verkligen är en FYSISK påtaglig sorg och smärta som gör att jag inte kan äta utan rasar kilon... Men inget ont som inte har något gott med sig!   Har extremt...

Av johanna - 8 mars 2010 12:46


Så här känns mitt liv just nu....   Det har hänt mycket i helgen som varit. Jag och Peter har bestämt oss för att separera efter nära 11 år tillsammans, och det känns tungt. Väldigt tungt... Men ni som läser min blogg vet att det är bara att...

Av johanna - 6 mars 2010 16:55

I dag åkte jag till hästaffären, på min tränares inrådan, och införskaffade ett bridongbett som var aningen längre och en stång som var aningen kortare. Ska prova detta på Dosan i morgon får vi se hur det passar. Det blev även ett brunt schabrak, en ...

Av johanna - 5 mars 2010 18:24

     Glömde bort att jag hade ett synnerligen trevligt pass med Dosan i torsdags då jag spände på henne tömkörningsgjorden för första gången. Lite förvirrat i början, men när vi fått ordning på tömmarna och hon började förstå vad jag var ute e...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards