Alla inlägg under januari 2010

Av johanna - 17 januari 2010 09:39

I går var Dosan lite lugnare... :-)  Bästa stunden i stallet är när alla hästar kommit in, har ätit sin em-mat och står och halvsover i sina boxar. Det är så tyst och det enda man hör är deras djupa andetag... Mysigt! :-)  Riktigt så blev det inte i går i och för sig, men jag mockade, hade insläppet och fixade sedan med mat/hö etc. så Dosan fick äta upp lite av sin em-mat. Hon får ju bara lite lättsmält betfor på e.m så jag tycker inte det är så farligt att jag jobbar henne ganska nära inpå em-maten ändå.


Tog ut henne i gången och nu har hon verkligen lärt sig att stå helt stilla där när jag gör i ordning henne. Duktig tjej! Hon verkar mycket bättre i magen för hon är inte alls skitig i svansen längre som hon var i början. Kan bero på att hon inte få så mycket pepparkakor av mig kanske... (Sorry Lisa men jag tror inte det är helt bra för hennes mage!) Å andra sidan får hon mycket kärlek och go's vilket jag tror hon blir lika glad över att få! :-))  Borstade och ryktade och suckade över att jag i morgon (läs idag) måste brodda och klippa glasslock... Jag vill ha ut en hovslagare NU som kan sätta snösulor på henne!! Blir tokig!!  Dosan stod och sov med underläppen hängandes ner till stallgolvet... :-) Å så kelade hon lite med stallkatten Mozart som hon tycker väldigt mycket om. Dom är så gulliga att se tillsammans!


Fick sällskap i ridhuset av Jennie och Victoria, plus någon okänd ryttare som var där. I dag var det långa tyglar som skulle tränas och hon är bara sååå duktig på det!! Måste där, precis som i ridningen, vara väldigt noga med att inte bli för stark och "på" vilket hon inte förstår. Skulle göra en avsaktning och hade inte jämnt tryck i båda tyglarna och vips så gick hon skänkelvikning istället... *haha*  Hon vill så mycket hela tiden lilla gose-tjejen! Travade lite men det tyckte hon var konstigt att göra när jag gick bredvid. Nästa gång måste jag ha med mig ett spö som jag kan lägga på rumpan lite så hon förstår att hon ska hålla sitt travtempo trots att jag bara går bredvid henne. Hon gjorde några bra steg i alla fall! Även här är jag van från Rufus med en häst som ligger på i handen och man får bromsa hela tiden. Inte här... När jag tar i tyglarna saktar hon av direkt... Hon måste bara förstå vad det är jag begär av henne så kommer hon gå som en klocka! Tror jag ska ta en lektion för Moa så hon kan hjälpa mig lite med hur jag ska göra innan jag hittar på något eget dumt. ;.)  Vi gjorde även skänkelvikning mot sargen och det fixade hon jättebra. Hon är så jäkla lättlärd den där hästen!!


Hon verkade trivas med att jobba utan sadel och ryttare men ändå få jobba lite dressyr. Synd att inte veckan har fler dagar... när ska jag hinna träna allt jag vill???!!! 


Skyndade mig hem efter stallet för jag tänkte familjen stod och väntade på mig... men icke sa Nicke. Dom hade ROCKkonsert i sovrummet!!! Peter har ny gitarr och Evelina sjöng i sin mikrofon, och sen stereon på med hög musik som dom jamade loss till. Dom är för härliga!!!


I dag blir det uteritt med Jenni och Johanna och även min kompis Lotta som ska följa med. Jag har hand om Rufus idag också så då blev det en häst "över" att rida. Ska bli roligt! Men ytterligare en häst utan snösulor... *suck*


Återkommer med blogg efter Cissi-träningen i morgon!


F

Av johanna - 16 januari 2010 12:05

I onsdags tänkte jag och Doktor Kung jobba lite med bomövningar i ridhuset. Kul som omväxling för Dosan, och kul att se hur hon reagerar på det här med bommar!


Det blev 4 upphöjda kavaletti på ena långsidan och tre galoppbommar på övre volten. Hon kändes pigg men fin i uppvärmningen och gjorde travbommarna jättefint. Galoppbommarna var dock inte hennes starka sida.. Vet inte vad hon fick för fnatt men hon lyckas galoppera och byta galopp mellan varje bom och korsa fram och bakben så jag trodde hon skulle snubbla och dyka ner i ridhusbotten! Hmm... Vi avslutade den övningen innan hon slog halvt ihjäl sig. Får ta hjälp av någon duktig hoppis som kan hjälpa mig få ordning på det!


Sen satte vi upp ett rättuppstående på ca 65 cm. Kom i trav mot det och wiiiiiii så kul hon tyckte det var!!!! "Sög tag" i hindret och hoppade så fint med öronen spetsade. Det här tyckte hon var kalaskul!!! :-) Tog det även i galopp några gånger från båda hållen. Hon blev piggare och piggare för varje gång och busade efter hindret. Hon skulle vara en kalashopphäst!! Det hjälpte kanske inte så mycket på min plan att få henne att slappna av tillsammans med mig... men vi hade ett superkul pass tillsammans! :-)


Samma dag satte jag även in en "äppelsten" som jag tänkte hon kunde roa sig med lite i boxen. Typ saltsten men med äppelsmak och med MASSOR av socker såg jag när jag läste på förpackningen. Hon blev helt galen i den och ÅT stora tuggor från den!  Dagen efter kommer jag till boxen och då är HELA uppäten!! HJÄLP! hon måste ju fått världens sockerchock!!! Det blir inga fler sådana till henne utan får ge henne "vanliga" äpplen att äta istället....


Gjorde i ordning henne för ett pass i ridhuset och hon var så fin med vitt schabrak och vita lindor. Hon är verkligen världens sötaste lilla prinsessa! :-) Kände redan på framskrittningen att lilla fröken var laddad idag... Vi jobbade ganska länge i skritt med att böja, ställa, flytta... och sen fick vi sällskap av ytterligare en häst i ridhuset. Myyyycket mysko tyckte Dosan men det gick ändå ganska bra. Jobbade fint i galoppen men varvade sedan upp sig då den andra hästen spunkade loss lite. Ryttaren tog av sin jacka och la på sargen och den hade ett glansigt foder som Dosan tyckte var UR-FARLIGT!!!! Hon kastade sig iväg i full galopp över hela ridhuset och var väldigt upprörd över denna jacka! Herregud. Nästan att jag trillade av... Sen var hon väldigt på tårna och jag hade svårt att få henne att slappna av. Insåg att det inte är mycket att bråka om utan ta nya tag en annan dag, så jag skrittade av henne på långa tyglar (som gick i 100 km i timman!!) och gick med en småtaktande häst till stallet igen. Precis när vi skulle in genom stalldörren blev hon rädd för något bakifrån och galopperar på stället in i stallet bakom mig... Oj oj oj. Helt klart lite speedad häst! Vad VAR det i den där äppelstenen egentligen???


Pysslade om henne och gav henne en ordentlig rykt innan hon fick gå in i boxen igen. Hon har massor av kliställen just nu!! Tror hon är trött på alla täcken! I helgen ska hon få gå utan en stund för då är det inte mer än -2 grader. Hon kommer säkert rulla sig i snön! :-)


Nu ska jag jobba vidare. Blir nog långa tyglar med henne i eftermiddag.


Tjing!

Av johanna - 11 januari 2010 22:23

I dag har det varit en stressig dag... och så kommer tyvärr dom flesta måndagar att bli. Ja förutom då jag har jobbat helg och kan vara ledig en måndag istället. Inte alls mig emot! Som tur är kommer det bli lite sådana dagar framöver.


Började dagen, nej natten, med en Evelina som hade förskräckligt ont i magen och sprang på toa hela natten. Det kan vara hennes mamma som kanske hade i liiiite för mycket laxerande medel i hennes kvällsmat då hon tidigare under kvällen var så hård i magen att hon bara satt och skrek och grät. Usch vad jag tyckte synd om henne!!! Ja ja. Nu kom det ju ut i alla fall... Vi var dock lite möra efter sömnbristen i morse så vi tog oss lite sovmorgon innan det var dags för dagis och jobb. Jag tog mig även friheten att stanna vid stallet och mocka till Dosan så det var gjort inför kvällen.


På jobbet väntade massor med lappar på skrivbordet... och ett ledningsmöte mellan kl. 10-13. Lite snabb lunch och sedan jobb till 15.30 då jag skyndade mig hemåt. Förbi affären för att bunkra upp lite "muta" och middag till Evelina som är tvungen att följa med mig på hästträningen varje måndag... Det blev plättar, varm choklad, ett äppel och en liten chokladbit. Jag är verkligen en mönstermamma som ger henne nyttig och näringsrik mat varje dag!!! :-s


Vidare till dagis där hon faktiskt följde med utan alltför mycket bråk och tjafs. Kors i taket! Till stallet för att koppla på transporten, göra i ordning Dosan (Tack Evelina för hjälpen med att kratsa hovarna, rykta och sätta på transportskydden!) och vi var riktigt bra i tid! Stackars Jennies häst var konstigt svullen i ganaschen och feber... Mysko... Hoppas det inte är något alvarligt!  Efter lite mecklande med bilar (Tack Jennie att jag fick köra med din bil som har dubbdäck!) så blev det lastning av fröken som gick på direkt! Vi hade två personer på sidorna, men dom behövde i princip bara visa sig så gick hon på. Duktig flicka! Ska bli skönt när man kan lasta och köra henne ensam. Tycker verkligen inte om att köra transport nu när det är vinter och halkigt men Rani var gullig och följde med mig i bilen. (Tack även till dig!!)


Gick in med Dosan i ridhuset och började göra i ordning henne. Efter liten promenad i ridhuset hoppade jag upp på henne och skrittade fram henne med hjälp av Evelina som säger vilken bokstav man ska gå till och sedan ska jag rida dit utan att använda andra hjälper än blicken. Funkar superbra och gör en verkligen uppmärksam på hur viktigt det är att se dit du ska! Gjorde lite bakdelsvändningar och framdelsvändningar lite trav och några varv i galopp på volten. Hon var sååååå fin och avspänd direkt från början!!! Jättehärligt!


Sen kom Cissi och lektionen började. Jobbade vidare på avslappningen och hon gick mycket bättre idag. Det är fortfarande min sits... och min hand som glappar lite för mycket! Framdelsvändningar, skänkelvikning längs långsidorna och på diagonalen var bra övningar för att få henne att slappna av. Hon tycker det är mycket roligare också när det händer lite saker. Nu har jag lite att träna på inför nästa gång! :-)


På slutet kom Cissis man in med deras lilla sällskapshäst som är en minishettis. Att inte Dosan höll på DÖ????!!!!!!!!!!!!!!  Hon stirrade så jag trodde ögonen skulle hoppa ur huvudet på henne. Sen gick hon försiktigt fram och skulle nosa på honom men när han sträckte fram huvudet la hon in turboväxeln bakåt så rädd hon blev! *haha*  Vi red vidare och den lilla shettisen gick omkring i ridhuset, la sig ner och rullade sig och höll på till Dosans stora förskräckelse.


Men å andra sidan gick hon såååå braaaa när han var där! Vilket steg och vilken lyhördhet för mig! Hon var väl så rädd och chockad så den enda trygghet hon kände var i att lyssna på mig... Hon var verkligen en fröjd att rida och jag var så glad och stolt över min lilla häst när vi var klara. Hon går från klarhet till klarhet varenda dag och det ska bli roligt att se hur långt vi kommer tillsammans. Roligt också att Cissi tycker om henne. Hon tycker hon är så söt och positiv att jobba med! Min lilla sportbil...


När vi skulle hem gick hon på direkt och med en stelfrusen Evelina for vi hemåt för att fixa det sista med mat, ta in alla saker, mocka ur transporten, lämna tillbaka den etc. Jag sprang som en skottspole fram och tillbaka och ville bara få hem Evelina så hon blev varm och kunde gå och lägga sig för att sova. Det är bara att inse att måndagarna ser stallet ut som ett bombnedslag efter mig! Men jag vet att jag kan ta igen det på tisdgarna då hon får en vilodag.


På onsdag ska vi försöka rida lite bomarbete i ridhuset, på torsdag blir det nog lite långa tyglar alt. dressyr, fredag konditionsträning i ridhuset, lördag skrittrunda ute och söndag lite dressyrträning i kombination med uteritt. Å så är det snart måndag och ny träning igen! :-))


NU ska jag krypa ner i sängen med min bok, tina upp lite under täcket och sedan sooooova..... Zzzzzz......

Av johanna - 10 januari 2010 21:31

Träningspasset med Dosan för Cissi torsdags var såååå mycket bättre! Kul att man känner att det blir några steg framåt för varje träning! Hon är jätteduktig att ha med sig och står snällt i "väntrummet" och tittar på dom andra hästarna som tränar medans jag gör i ordning henne. Skönt! Har även börjat att ha henne lös i stallgången när jag gör i ordning henne vilket hon trivs mycket bättre med än att henne fast i kedjorna. Hon kan bara iiiiinte förstå att man kan flytta bara rumpan när man står på stallgången. Då går hon framåt istället.... Hmmm... måste vi jobba vidare på...


Passet i torsdags tänkte jag mycket mer på min sits men stälde även lite mer krav på henne. Framridning i skritt och galopp som får henne att slappna av mycket mera. Hon har fortfarande lite separationsångest då dom andra hästarna försvinner ut... men hon blir lika glad och nyfiken när nästa kommer in! Tok-häst...


I fredags fick hon vila och i lördags tog jag ett kvällspass i ridhuset då det var TOK-kallt!! Fick frost i ansiktet... och hon slickade bort snö från sin mun som fastnade då hon tuggade på bettet. Man är nog lite galen som rider ändå. Hon lyssnade bättre på mina förhållningar tack vare Jennies superbra tips om att tänka "skulderbladen ihop".  Funkade jättebra på henne!


I dag blev det uteritt tillsammans med Johanna och Victoria. Det var ganska tung snö och mycket snö så vi tog det ganska lugnt. Hon ska ju även åka och träna i morgon så jag vill inte hon ska ha allt för mycket muskelvärk... Hon var lite extra fjantig och "rädd" för saker vilket jag tror på att Victoria är mycket sådan och det smittar av sig på Dosan. Men hon är rolig när man galopperar på henne för när det kommer "läskiga stenar" och liknande så är det precis som hon kniper ihop ögonen och tokspringer förbi i tusen knyck, för att sedan falla tillbaka i sitt vanliga galopptempo. Sötnosen!!


Är laddad för morgondagen men det blir ganska så stressigt.... Ska försöka göra stallet på morgonen i stället så är det klart. Får kasta mig från jobbet, till dagis, till stallet, till träningen, hem igen, och hem och lägga Evelina som kommer vara vråltrött efter sin första dag på dagis efter jullovet. Mycket får hon stå ut med den lilla tjejen...


Dosan går inte att lasta ensam men mina underbara stallkompisar har lovat att ställa upp och följa med mig på måndagarna. Jag blir så glad över deras engagemang och vi har så himla kul tillsammans och peppar varandra i träningen etc.  Håll nu bara tummarna för att jag klarar av att ta mig fram med odubbade vinterdäck...


Go' kväll!

Av johanna - 6 januari 2010 17:06

NUUUUU står min lilla älskling i boxen på Frösvidal! Som jag har längtat!! Jag och Lotta (tack snälla söta att du följde med!!) åkte och hämtade henne i Linköping den 20 december. Halt som skam på vägarna... men det gick bra. Hon gick på i transporten när vi hämtat linorna och efter ett gråtfyllt avsked av sin ägare styrde vi kosan hemåt. Hon stod som ett ljus i transporten! Skönt! Väl på plats var hon lite orolig i början (åt dåligt) men nu har hon kommit till ro. Är bästis med sin hagkompis "Donna". Ja bästis och bästis... hon är väl mer dom en storasyster för henne. Markerar att det är hon som bestämmer men samtidigt blir hon såååå ledsen om Donna skulle gå iväg, och står och gnäggar förtvivlat efter henne.


Vi lyckades pricka in den kallaste vintern på måååååånga år plus att det varit "storhelg"... vilket har gjort att vi har tagit det ganska lugnt med ridningen i början. Det har mest varit att lära känna henne, pyssla om henne, några mysiga uteritter och några försök till dressyrpass har det ändå blivit.


Hon är väldigt vaken och alert och kan hoppa till för mysko saker i skogen. Dock är det inte att hon sticker iväg, så man kan lugnt sitta och skritta på långa tyglar även ute i skogen. Hon funkar även bra med att rida ut med dom andra hästarn, bara hon får vara först... :-)  Hon har haft några tuffa skogspass då hon fått galoppera i uppförsbackarna i snön, men hon har tyckt det varit himla skojsigt! :-)


Jag har även träffat Moa och haft Dosan lös i ridhuset och tränat på "kommunikation". Det gick jättebra och jag kände verkligen att jag kom henne närmare och fick lite mer förståelse för hennes personlighet efter det passet. Hon lyssnade väldigt bra på mig och vi kunde sluta passet med att löslongera henne i ett lugnt tempo runt mig. Såååå härlig känsla!!!


Dressyrträningen har gått "sådär" men jag har egentligen inte väntat mig så mycket annat heller. Hon har aldrig haft någon annan än Lisa på ryggen som tränat med henne och hon känner inte igen "språket" som har i ridningen på henne. Det gör att hon blir lite stressad och spänd. Men vi jobbar på saken! I dag var det träning hos Cissi och jag fick lite tips på hur jag ska jobba med henne. Det handlar till 100% om mig och min sits.... (Vad annat hade jag väntat mig?!) Jag måste slappna av i benen, inte sänka hälen så mycket och lossa knäna. Mer hjulbent... Annars blir det att jag kniper mig fast och det vill hon springa ifrån. Det är verkligen inte något vacker ekipage vi är just nu... men jag känner mig helt säker på att bara vi börjar förstå varandras språk så kommer hon bli en sådan kalashäst för mig!!! Jag kommer lära mig massor och det ska bli så kul när vi börjar komma till ordentlig ridning.


Det är som Cissi säger: "Nu har du fått en Ferrari att rida och inte dom där gamla diselstinkande gamla Mercedeserna du har haft förrut"! Och visst ligger det lite sanning i det. Dom senaste hästarna jag har ridit har alla varit vallacker som krävt väldigt mycket "styrka" och "rejäl ridning" från min sida. Nu ska jag lära mig att bara tänka mig till fattningar, övergångar etc.... och sitta lätt som en fjäder i sadeln...  Ni hör ju sjäva vilken otroligt nyttig häst för mig detta är!


Jag är såååå nöjd med henne! Hon är en pärla att ha med när man åker iväg (även om hon tyckter att Cissis minishettis var väääääldigt suspekt!) även om hon är väldigt på tårna. Dock aldrig att hon flippar ur utan bara underbart vaken och trevlig. Har kommit in i känslan av att hon inte är så stor längre och inget jag funderar på ö.h.t längre. Cissi blev mycket förvånad när jag sa hur hög hon är. Och även mycket imponerad av det jobb som Lisa har gjort med henne. Och vem blir inte imponerad av det??!!!!  Men en dag ska jag också rida Dosan som Lisa gör! Så det så!!! :-)


Jennie var även gullig och filmade mig så nu ska jag kolla in hur det ser ut. Det är så himla nyttigt att bli filmad! I morgon är det ett nytt pass kl. 16.50 och innan dess ska Jennie rida kl. 11.30  Hur galna är vi egentligen som ger oss iväg och tränar när det är -23 grader ute???? Det är bara Cirkus Frösvidal som gör sådana tokigheter...


Nej nu väntar en varm dusch och sedan kommer Peter hem med lite pizza. Mums!

  

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards